De taxonomie van Bloom is een theoretisch kader waarbij denkvaardigheden van eenvoudig naar complex en kennisvormen van concreet naar abstract worden weergegeven. De taxonomie vormt de basis van de nieuwe eindtermen secundair onderwijs.
De wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen bepaalt dat het schoolbestuur voor zijn personeel een arbeidsreglement moet opmaken met daarin een aantal verplichte vermeldingen. Het arbeidsreglement legt de relatie tussen het schoolbestuur en het personeel vast.
Een personeelslid kan enkel geëvalueerd worden als aan enkele voorwaarden is voldaan. Bovendien hangt het moment van evaluatie ook vast aan een bepaalde timing.
Evalueren is een belangrijk onderdeel van kwaliteitsvol onderwijs. De visie op evalueren vloeit voort uit de ruimere onderwijsvisie van de school. OVSG promoot de verschuiving van een testcultuur naar een evenwichtige evaluatiecultuur, waarin de resultaten van de lerenden vanuit verschillende invalshoeken, met behulp van meerdere en transparante evaluatievormen, in verschillende contexten en op verschillende momenten beoordeeld worden. En vanzelfsprekend is ook de koppeling met de onderwijsdoelen belangrijk.
Als je feedback juist aanpakt, is het een krachtig leerinstrument. Met correctieve en directieve feedback raak je niet altijd het doel. Inspireren, confronteren en erkennen verhoogt het leerrendement van je leerlingen des te meer. Daag je leerlingen uit om verder en dieper te laten nadenken.