Header onderwijskwaliteit © Gemeentelijk Technisch Instituut, Beveren

Samenwerken met externe partners

Scholen of academies gaan wel eens op zoek naar een externe partner om eenmalig of structureel mee samen te werken. Cruciaal hierbij is dat de samenwerking aansluit bij je eigen pedagogisch project en bij je beleid. De school en de leerkrachten blijven altijd eigenaar en regisseur van het leerproces van de leerlingen. Hoe schat je de kwaliteit in? Is het aanbod wetenschappelijk onderbouwd? Is de organisatie betrouwbaar? Is ze commercieel? Via een kader en stappenplan maak je weloverwogen en gedragen keuzes.

Heb je een concrete vraag? Raadpleeg je anker van de pedagogische begeleiding.

Lees verder

Een beleidsplan DKO opstellen

Elke academie moet verplicht een beleidsplan opstellen. Dat staat in het decreet rechtspositie voor personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs: Het schoolbestuur bepaalt na vakbondsonderhandelingen op basis van het beleidsplan welke vacante betrekkingen het vacant verklaart.’ De tekst in de memorie van toelichting waarin staat dat alle uren vacant moeten worden verklaard als er geen beleidsplan is, is een overgangsmaatregel. 

Wat zijn de bronnen voor je beleidsplan en hoe pak je dit aan? 

Lees verder