In het arbeidsreglement neem je informatie op over de organisatie van het werk in je school. Ook de rechten en plichten van personeelsleden worden hierin opgenomen.
Het bestuur en vertegenwoordigers van de werknemers onderhandelen en overleggen over het arbeidsreglement in de onderhandelings- en overlegcomités.
De wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen bepaalt dat het schoolbestuur voor zijn personeel een arbeidsreglement moet opmaken met daarin een aantal verplichte vermeldingen. Het arbeidsreglement legt de relatie tussen het schoolbestuur en het personeel vast.
In september 2022 spraken de sociale partners een globaal kader af rond het gebruik van digitale middelen in onderwijsinstellingen. Dit kader geeft gevolg aan een Europese verplichting.
Vanuit dit globaal kader maak je lokaal afspraken met concrete invulling voor jouw school/academie/centrum rond deconnectie.
Het lokaal afsprakenkader wordt uiterlijk 1 september 2023 als bijlage opgenomen bij het arbeidsreglement en school-, academie- of centrumreglement, na onderhandelingen in het lokaal comité.
We reiken naast de verplichte thema’s ook nog extra denkpistes aan ter inspiratie.