Onder de noemer ‘Vlaamse toetsen’ wil de Vlaamse regering op vier momenten in de schoolloopbaan centrale toetsen organiseren. Deze week vindt over dit thema een hoorzitting plaats. Zonder dat er een decretaal kader is, is een nieuw Steunpunt Centrale Toetsen in onderwijs deze toetsen aan het ontwikkelen. Het gaat om een fundamentele ingreep in ons onderwijs en dat verdient een breed maatschappelijk debat. Met de ervaring die we hebben met de OVSG-toets willen we wijzen op wat écht werkt als het gaat over onderwijskwaliteit.
Het voorbije anderhalf jaar is al veel beslist en er wordt volop ontwikkeld. Toch kwam er nog geen formeel debat en is er nog geen decreet. Omdat OVSG een aantal principiële aspecten wil bespreken, vragen we aan minister Weyts een schoolpactoverleg zodat met onze standpunten rekening wordt gehouden.
Meer dan 90% van de basisscholen in het stedelijk en gemeentelijk onderwijs namen deze maand deel aan de OVSG-toets. De resultaten liggen in de lijn van internationaal en nationaal peilingsonderzoek (PIRLS, STEP), maar ze zijn wel direct bruikbaar op de klasvloer. Ook bij de OVSG-toets scoren wiskunde en lezen minder goed.
De Vlaamse Onderwijsraad brengt een advies uit over de Vlaamse toetsen, die alle leerlingen op vier momenten in hun schoolloopbaan vanaf 2024 moeten afleggen. OVSG heeft aan dit advies meegewerkt. We onderschrijven het dan ook volledig. Eerder dit jaar vroeg OVSG al een Schoolpactoverleg om knelpunten in dit dossier aan te kaarten. Na dit overleg en na lang aandringen kwam er in de zomer een voorontwerp van decreet. Het Vlor-advies geeft enkele fundamentele bedenkingen bij deze ontwerpteksten.
Meer dan acht op de tien leerlingen halen de nieuwe eindtermen Nederlands in de eerste graad van het secundair onderwijs. Dat blijkt uit een peiling van het Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen (STEP). Voor wiskunde is er een groot verschil tussen de A- en B-stroom. Onze pedagogische begeleidingsdienst blijft scholen verder ondersteunen bij de nieuwe en aangepaste eindtermen die er nog aankomen.
De OVSG-toets is een door de overheid gevalideerde toets voor de leerlingen van het zesde leerjaar. De toets is methode-onafhankelijk en is gebaseerd op de leerplannen van OVSG. Elk jaar opnieuw maakt een team van medewerkers een nieuwe toets rond een centraal thema. Opmerkelijk is dat de OVSG-toets alle leergebieden en domeinen van de basisschool toetst. Dit gebeurt aan de hand van schriftelijke én praktische proeven. De toets levert aan de scholen bijkomende gegevens voor het output- en leerlingendossier. Bovendien is de toets een instrument waarmee scholen hun onderwijskwaliteit kunnen bewaken.
Het schoolfeedbackrapport biedt gepersonaliseerde ondersteuning bij het lezen en interpreteren van de resultaten op de OVSG-toets. Bovendien helpt het de school bij de analyse en omzetting van data naar een actieplan. Doorheen dit proces kunnen scholen rekenen op de begeleiding van hun ankerfiguur.
In de opleiding leer je een geïntegreerde proef (GIP) of de onderzoekscompetentie (OC) van je leerlingen aanvullen met duurzame ontwikkelingsdoelen (SDG’s). Je herdenkt ze aan de hand van de beginselen van projectmanagement. Deze opleidingsdag is de ideale start om jouw leerlingen probleemoplossend te leren denken (design thinking). Je ontdekt zelf ook al het materiaal, dat speciaal voor jouw leerlingen van de tweede en derde graad werd ontwikkeld.
Evalueren is een belangrijk onderdeel van kwaliteitsvol onderwijs. De visie op evalueren vloeit voort uit de ruimere onderwijsvisie van de school. OVSG promoot de verschuiving van een testcultuur naar een evenwichtige evaluatiecultuur, waarin de resultaten van de lerenden vanuit verschillende invalshoeken, met behulp van meerdere en transparante evaluatievormen, in verschillende contexten en op verschillende momenten beoordeeld worden. En vanzelfsprekend is ook de koppeling met de onderwijsdoelen belangrijk.
Directeur Miek Van Eyndhoven vertelt hoe de pedagogisch adviseur van OVSG de kwaliteitswerking ondersteunt in De Verrekijker in Weelde.
Met de OVSG-toets wil de begeleidingsdienst een signaal geven aan de scholen. Aan de hand van de resultaten van de toets kunnen scholen zich de volgende vragen stellen:
Moet mijn kind speciaal voor de OVSG-toets leren? En wat wordt er net getoetst? Het zijn maar enkele van de vele vragen die scholen vaak krijgen van ouders. Daarom schreven we een brief die jouw school kan bezorgen aan de ouders van de leerlingen die de toets afleggen.