In de opleiding leer je een geïntegreerde proef (GIP) of de onderzoekscompetentie (OC) van je leerlingen aanvullen met duurzame ontwikkelingsdoelen (SDG’s). Je herdenkt ze aan de hand van de beginselen van projectmanagement. Deze opleidingsdag is de ideale start om jouw leerlingen probleemoplossend te leren denken (design thinking). Je ontdekt zelf ook al het materiaal, dat speciaal voor jouw leerlingen van de tweede en derde graad werd ontwikkeld.
Elke school schrijft binnen haar lokale context een eigen verhaal met haar leerkrachten en leerlingen. Het pedagogisch project en de visie van de school vormen het uitgangspunt. Ook de nieuwe eindtermen en onderwijsdoelen liggen aan de basis. Maar hoe het schooleigen curriculum vorm krijgt, gaat verder dan alleen de inhoud. Het gaat over keuzes maken en de vertaling ervan naar de school zelf.
Onze planningstools helpen je om per graad een overzicht te krijgen of je alle eindtermen aanbiedt, en in welke vakken dat dan gebeurt. Per finaliteit bieden we een toegewijde planningstool met kruisjestabellen aan. De opbouw van elke tool is hetzelfde. De basis is het goedgekeurde decreet dat de eindtermen voor de tweede en derde graad van de basisvorming en het specifieke gedeelte vastlegt.
De taxonomie van Bloom is een theoretisch kader waarbij denkvaardigheden van eenvoudig naar complex en kennisvormen van concreet naar abstract worden weergegeven. De taxonomie vormt de basis van de nieuwe eindtermen secundair onderwijs.
Mediawijsheid, een vlotte communicatie, financieel-economische zelfredzaamheid, een kritische onderzoekshouding, cijfervertrouwdheid en schemavaardigheid, … – stuk voor stuk voorwaarden om zelfstandig in de samenleving te kunnen functioneren. In de nieuwe eindtermen voor het secundair onderwijs vertrekt basisgeletterdheid dan ook vanuit de dagelijkse context.
Na Leer Lokaal voor het basisonderwijs werkt OVSG een leerplan uit voor de eerste graad secundair: Leer Lokaal SO, in overeenstemming met de aangepaste minimumdoelen voor de eerste graad. Het leerplan bouwt voort op Leer Lokaal voor het basisonderwijs. Dezelfde bouwstenen liggen aan de basis ervan. Zo is een kwaliteitsvolle en warme overgang van basis naar secundair mogelijk. Het leerplan draagt de eigenheid van het stedelijk en gemeentelijk onderwijs in zich. Kennis verwerven, zorgzaamheid, diversiteit en een brede blik op de wereld zijn de pijlers.
Om schoolteams kennis te laten maken met de nieuwe minimumdoelen in de eerste graad ontwikkelde de pedagogische begeleidingsdienst servicedocumenten. Daarin staat duidelijk aangegeven welke doelen geschrapt zijn en welke behouden bleven.