Leerlingen verschillen nogal wat van elkaar. Met binnenklasdifferentiatie zorg je ervoor dat elke leerling maximale leerkansen krijgt, binnen de brede basiszorg.
Effectieve feedback geven, is een essentieel onderdeel van evalueren in het onderwijs. Het versterkt het groeiproces bij het leren en is daarom van groot belang. Je leert jouw feedback gericht gebruiken om zo het denken en het leren van je leerlingen te stimuleren.
Levenslang leren is essentieel als je bij wilt blijven in de snel veranderende informatiemaatschappij. Daarom leren we onze leerlingen van jongs af aan om hun leerproces zelf in handen te nemen. Wij moeten hen dus ‘leren leren’. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan!
Effectieve feedback geven, is een essentieel onderdeel van evalueren in het onderwijs. Het versterkt het groeiproces bij het leren en is daarom van groot belang. Je leert jouw feedback gericht gebruiken om zo het denken en het leren van je leerlingen te stimuleren.
Onthaalonderwijs streeft ernaar anderstalige nieuwkomers aansluiting te laten vinden in het reguliere Vlaamse onderwijs en op die manier hun integratie in de samenleving te bevorderen. Als schoolteam richt je je op maximale leer- en ontwikkelingskansen. Het onthalen van de nieuwkomer(s) is dus een samen-verhaal, waarbij de klasleraar, de vakleerkracht Nederlands en zorgleraar voortdurend met elkaar in dialoog gaan.
Wanneer de ouders van sommige leerlingen geen Nederlands spreken, verloopt de communicatie soms moeizaam. Een tolk kan dan soelaas brengen. Er zijn verschillende mogelijkheden.
De beheersing van het Nederlands is vaak bepalend in het beoordelen van de kennis van anderstalige en taalarme kinderen. Toch is een lager beheersingsniveau geen indicatie voor onvoldoende algemene, abstracte kennis. Het kind kan logisch denken en handelen omdat het probleemoplossend denkt en handelt in de moedertaal. Het is aan de leerkracht om anderstalige of taalarme kinderen te observeren om de kennis van deze kinderen objectief te kunnen peilen.
Leerlingen met leer- en ontwikkelingsstoornissen (dyslexie, dyspraxie, autisme, ADHD…) volgen jouw lessen muziek. Welke maatregelen neem je en welke tools zijn effectief om jou en hen hierbij te ondersteunen? Kom het ontdekken in onze smaakmaker!
Door de oorlog in het Midden-Oosten en de aanslag in Brussel krijgen leerkrachten vandaag heel wat op hun bord. Leerlingen stellen zich maatschappelijke en geopolitieke vragen. Ze zijn angstig of ze reageren fel op de leerkracht of op andere leerlingen. Hoe ga je daar mee om?
We willen dat onze leerlingen actieve burgers worden, die kunnen dialogeren maar ook luisteren naar anderen. Die durven opkomen voor zichzelf én voor anderen. Die discussiëren over politiek en die standpunten durven innemen maar die hun eigen kijk en ook die van anderen willen en durven in vraag stellen. De principes van actief pluralisme gelden als leidraad om in de klas respectvol in gesprek te gaan.
Sinds de aanslagen in 2016 ontwikkelde Vlaanderen een beleid om radicalisering en polarisering te voorkomen. Ook onderwijs heeft hier een belangrijke rol in. Om aan de vragen van scholen en centra te beantwoorden werd een overleg opgestart tussen het departement onderwijs en de pedagogische begeleidingsdiensten. Alle tools, leermiddelen en actieplannen uit dit overleg zijn in samenwerking ontwikkeld. Je vindt hier ook onze visietekst en nog andere materialen nuttig voor jouw praktijk.
Christophe Busch en Maarten De Waele bieden een helder kader over polarisering en geven concrete tips voor je klas.