Sinds deze week leggen alle vijfjarige kleuters de Koalatest af. Deze test moet duidelijk maken of een kind nood heeft aan extra taalondersteuning of niet.
Werken met relevante thema’s en inzetten op ontluikende geletterdheid staat in deze opleiding centraal. Om aan een krachtige leeromgeving te werken pas je deze vuistregels toe: zorg voor een rijk aanbod, sta model, ga in interactie met je kleuters en bied betekenisvolle impulsen en activiteiten aan. We leren jou hoe je dit doet in je dagelijkse klaspraktijk.
Werken met relevante thema’s en inzetten op ontluikende geletterdheid staat in deze opleiding centraal. Om aan een krachtige leeromgeving te werken pas je deze vuistregels toe: zorg voor een rijk aanbod, sta model, ga in interactie met je kleuters en bied betekenisvolle impulsen en activiteiten aan. We leren jou hoe je dit doet in je dagelijkse klaspraktijk.
In deze keynote door Helena Taelman verkennen we samen met haar de zes bouwstenen van een effectief taaltraject in het kleuteronderwijs.
Mediawijsheid, een vlotte communicatie, financieel-economische zelfredzaamheid, een kritische onderzoekshouding, cijfervertrouwdheid en schemavaardigheid, … – stuk voor stuk voorwaarden om zelfstandig in de samenleving te kunnen functioneren. In de nieuwe eindtermen voor het secundair onderwijs vertrekt basisgeletterdheid dan ook vanuit de dagelijkse context.
Onthaalonderwijs streeft ernaar anderstalige nieuwkomers aansluiting te laten vinden in het reguliere Vlaamse onderwijs en op die manier hun integratie in de samenleving te bevorderen. Als schoolteam richt je je op maximale leer- en ontwikkelingskansen. Het onthalen van de nieuwkomer(s) is dus een samen-verhaal, waarbij de klasleraar, de vakleerkracht Nederlands en zorgleraar voortdurend met elkaar in dialoog gaan.
Wanneer de ouders van sommige leerlingen geen Nederlands spreken, verloopt de communicatie soms moeizaam. Een tolk kan dan soelaas brengen. Er zijn verschillende mogelijkheden.
De beheersing van het Nederlands is vaak bepalend in het beoordelen van de kennis van anderstalige en taalarme kinderen. Toch is een lager beheersingsniveau geen indicatie voor onvoldoende algemene, abstracte kennis. Het kind kan logisch denken en handelen omdat het probleemoplossend denkt en handelt in de moedertaal. Het is aan de leerkracht om anderstalige of taalarme kinderen te observeren om de kennis van deze kinderen objectief te kunnen peilen.
KLA4 is een acroniem voor Krachtige Leerbelangrijke A4. De tips en bijhorende materialen ondersteunen en inspireren je schrijfonderwijs in de basisschool.
Ervaar onze digitale begeleiding: in een 30-minuten durend Teams-contactmoment ondersteunen we je bij het uitzetten, uitvoeren en evalueren van je schooleigen taaltraject, waarbij we samen reflecteren en gerichte feedback formuleren over jullie werking.
Ervaar onze digitale begeleiding: in een 30-minuten durend Teams-contactmoment ondersteunen we je bij het uitzetten, uitvoeren en evalueren van je schooleigen taaltraject, waarbij we samen reflecteren en gerichte feedback formuleren over jullie werking.