Problemen met inloggen?
Stuur een mailtje naar communicatie@ovsg.be
(Vermeld duidelijk over welk platform het gaat.)

 

Visietekst 'Radicalisering voorkomen'

donderdag 21 april 2016

Momenteel is er een vraag die ons allen als leerkrachten bezighoudt: ‘Hoe maken we school in tijden van radicalisering?’. In de huidige maatschappij is diversiteit alomtegenwoordig. Radicalisering en polarisering zijn niet weg te denken. In de scholen moeten leerkrachten omgaan met gevoelens van angst, ontreddering, felle argumenten, maatschappelijke, psychologische en geopolitieke vragen en soms zelfs met (verbale) agressie. Kortom, ze staan voor complexe uitdagingen. OVSG krijgt vaker vragen van scholen waarop we graag een antwoord willen bieden. 

OVSG wil hiervoor drie zaken aanreiken: zeven krachtlijnen die de preventieve aanpak toelichten, achtergrondinformatie over (de rol van de school bij) radicalisering en materialen waarmee scholen de krachtlijnen in de praktijk kunnen brengen (in ontwikkeling).

Door wat zich voordoet in de actualiteit (aanslagen in Brussel, in Ankara…) zijn we geneigd om ons vooral te focussen op radicalisering van jongeren met islamitische achtergrond. Er zijn echter verschillende vormen van radicalisering waarvoor de school alert kan zijn.

Download de pdf voor de volledige visietekst.

Eerstvolgende nascholingen

    Blijf op de hoogte

    e-zine voor stedelijk en gemeentelijk onderwijs