De permanente ondersteuningscel (POC-OVSG) ondersteunt de drie stedelijke centra voor leerlingenbegeleiding (CLB) die aangesloten zijn bij OVSG. Deze ondersteuning bestaat uit een vraag- en aanbodgestuurde werking. Dit wil zeggen dat zowel directie, coördinatoren als CLB-medewerkers bij ons terecht kunnen voor inhoudelijke, beleidsmatige en praktische vragen.
Steeds meer leerlingen met autisme, ADHD, dyspraxie of DCD vinden hun weg naar het deeltijds kunstonderwijs. Hoe zorg je ervoor dat ook zij zich kunnen ontplooien? Welke tools werken écht en hoe zet je ze in? Ontdek het in onze smaakmaker!
BrusselEen netwerkmoment voor buitengewone scholen (zowel basis als secundair) met open agenda.
We willen dat onze leerlingen actieve burgers worden, die kunnen dialogeren maar ook luisteren naar anderen. Die durven opkomen voor zichzelf én voor anderen. Die discussiëren over politiek en die standpunten durven innemen maar die hun eigen kijk en ook die van anderen willen en durven in vraag stellen. De principes van actief pluralisme gelden als leidraad om in de klas respectvol in gesprek te gaan.
Sinds de aanslagen in 2016 ontwikkelde Vlaanderen een beleid om radicalisering en polarisering te voorkomen. Ook onderwijs heeft hier een belangrijke rol in. Om aan de vragen van scholen en centra te beantwoorden werd een overleg opgestart tussen het departement onderwijs en de pedagogische begeleidingsdiensten. Alle tools, leermiddelen en actieplannen uit dit overleg zijn in samenwerking ontwikkeld. Je vindt hier ook onze visietekst en nog andere materialen nuttig voor jouw praktijk.
Investeer in jezelf en de toekomst van de leerlingen! Deze vorming biedt niet alleen kennis, maar ook praktische tools die je meteen kan toepassen. Samen creëren we een omgeving waarin elke leerling kan groeien.
Investeer in jezelf en de toekomst van de leerlingen! Deze vorming biedt niet alleen kennis, maar ook praktische tools die je meteen kan toepassen. Samen creëren we een omgeving waarin elke leerling kan groeien.
Als schoolteam oriënteer je elke lerende kansrijk op basis van behaalde doelen, competenties en interesses. Je houdt rekening met de context van het secundair onderwijs in de eigen schoolomgeving. Kansrijk oriënteren doe je tijdens de hele schoolloopbaan waarbij je zowel de leerling, het schoolteam als de ouders of opvoedingsverantwoordelijken betrekt. Deze vorming situeert zich binnen leerlingenbegeleiding - domein Onderwijs loopbaan
Een leerling met een individueel aangepast curriculum (IAC) krijgt op school een individueel traject met aangepaste leerstof en met eigen leerdoelen. De leerdoelen worden opgesteld in overleg met ouders, leraren, leerondersteuner en CLB. De leerling wordt regelmatig geëvalueerd zodat duidelijk is waar de leerling staat. We kijken naar de individuele doelen. In welke mate zijn die gehaald? Wat betekent dit concreet voor de school, de klas, de leerling, de ouders, …? Deze vorming situeert zich binnen leerlingenbegeleiding - Domein Onderwijs loopbaan.
Het doel van het onderwijs is om elke leerling zo ver mogelijk te brengen in het leren. Dat geldt ook voor cognitief sterke functionerende (CSF) leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Net daarom vraagt lesgeven aan deze groep ook een specifieke begeleiding binnen de fasen van het zorgcontinuüm. Deze vorming situeert zich binnen leerlingenbegeleiding - Domein Leren en studeren
Leerlingen kunnen het leraren soms echt moeilijk maken. Doen ze moeilijk of hebben ze het moeilijk? Leer sterk inzetten op brede basiszorg opdat je zoveel mogelijk gedragsproblemen op school kan voorkomen. De focus ligt op preventie. Dit webinar situeert zich binnen leerlingenbegeleiding - domein psychisch en sociaal functioneren.
Je ziet welke aanpak kan werken voor kinderen bij wie de preventieve aanpak op schoolniveau onvoldoende is. Je raakt bedreven in het in kaart brengen van moeilijk gedrag. We gaan samen op zoek naar wat het kind precies kan leren om dat moeilijk gedrag te stoppen. De focus ligt op fase 1 van het zorgcontinuüm: de verhoogde zorg. Deze vorming situeert zich binnen leerlingenbegeleiding - domein psychisch en sociaal functioneren.
Brussel