Problemen met inloggen?
Stuur een mailtje naar communicatie@ovsg.be
(Vermeld duidelijk over welk platform het gaat.)

 

Recordaantal leerlingen zal Dag van de Academies vieren

donderdag 21 februari 2019

Hoe pakken leraren DKO vernieuwingen aan in de praktijk?

Op zaterdag 23 februari gooien Vlaamse en Brusselse academies hun deuren open tijdens de Dag van de Academies. Ze tonen wat leeft in hun lokalen, ateliers en op hun podia onder het thema ‘Tijd voor Kunst’. Dit jaar zal het jaarlijkse feest van het deeltijds kunstonderwijs gevierd worden met een recordaantal leerlingen. Door de grotere instroom van 6- en 7-jarigen en door het opstarten van een aantal nieuwe richtingen, gaan meer mensen van alle leeftijden dan ooit naar de academie. Dat is een goede zaak, maar het stelt academies en leraren ook voor nieuwe uitdagingen.

Door het nieuwe decreet voor het deeltijds kunstonderwijs kunnen kinderen vanaf 6 jaar niet alleen naar een richting Dans of Beeldende Kunst maar ook naar Muziek en Woordkunst-drama of (domeinoverschrijdende) initiatie. Ook een aantal nieuwe richtingen zijn opgestart. Dat levert een stijging van 8% in de leerlingenaantallen op.

Patriek Delbaere, algemeen directeur OVSG: ‘Dertig jaar hebben we met de academiebesturen en OVSG geijverd voor een decreet waardoor het DKO volwaardig onderwijs wordt en voor een instapmogelijkheid voor alle kinderen vanaf 6 jaar. We zijn dan ook fier op het succes ervan. Onze leraren en leerlingen verdienen deze nieuwe aanpak. De academies maken er, ondersteund door onze pedagogische begeleiding, werk van om alle vernieuwingen in de praktijk te brengen.’

In totaal volgen 199 361 leerlingen les in een van de 168 academies (exclusief de Beiaardschool) voor Muziek, Woordkunst en Dans, voor Beeldende en Audiovisuele Kunsten of Kunstacademies. 149 daarvan worden bestuurd door steden en gemeenten. Die investeren bewust in hun academies, vaak het hart van een bloeiend socio-cultureel leven.

Lesgeven aan jonge ontdekkers en andere vernieuwingen, een uitdaging

28 116 kinderen van 6 en 7 jaar volgen in schooljaar 18-19 les in een academie. Voor leraren in academies voor Beeldende en Audiovisuele Kunsten is dat niet nieuw, maar voor leraren Muziek en Woordkunst-drama is dat wél het geval. Muziekles geven aan kinderen die nog niet kunnen lezen? Of werken met teksten in een woordles als ze nog maar pas de woorden beginnen te ontdekken? Het bracht de nodige koudwatervrees te weeg. Het vraagt van de leraar een andere aanpak en heel wat creativiteit.

De pedagogische begeleiding van OVSG doet daar iets aan. Om leraren te vormen in de vernieuwingen in het DKO, bieden we dit schooljaar vier door de overheid gesubsidieerde nascholingstrajecten aan die elk inspelen op een fundamentele vernieuwing.

Route DKO bestaat uit vier trajecten, telkens van vier vormingsdagen en enkele netwerkmomenten.

  • De kracht van geïntegreerd muziekonderwijs (31 academies en 54 leraren),
  • Met jonge ontdekkers aan de slag (26 academies met 52 leraren)
  • De kunst van het creëren, over het nieuwe profiel van de creërende podiumkunstenaar (29 academies met 67 leraren)
  • Beeldende en audiovisuele kunsten in beeld (29 academies met 67 leraren)

De trajecten worden op verschillende plaatsen in Vlaanderen aangeboden en begeleid door pedagogisch begeleiders van OVSG die gespecialiseerd zijn in het onderwerp. Daarnaast komen gastsprekers op de sessies hun expertise delen. Verrijkend is ook dat leraren van verschillende academies van elkaar leren en ideeën uitwisselen. Nu de trajecten halfweg zijn, blijkt dat het vertrouwen van de deelnemers om de vernieuwingen uit te werken in de praktijk stevig groeit.

Organisatie en activiteiten op 23 februari

De Dag van de Academies wordt georganiseerd door de directeursverenigingen Verdi en Codibel en kan rekenen op de steun van sponsors. Het thema ‘Tijd voor Kunst’ leidt tot een waaier aan activiteiten. Een overzicht is te vinden in de Uitkalender via http://2019.dagvandeacademies.be/activiteiten.html.

Vragen? anne.berckmoes@ovsg.be, verantwoordelijke communicatie OVSG, 0496 10 40 80

Eerstvolgende nascholingen

    Blijf op de hoogte

    e-zine voor stedelijk en gemeentelijk onderwijs