Problemen met inloggen?
Stuur een mailtje naar info@ovsg.be

 

Stedelijk en gemeentelijk onderwijs benut diversiteit als meerwaarde

maandag 5 februari 2018

Aan de slag met diversiteit, ‘work in progress’

Het Interfederaal Gelijkekansencentrum publiceert de diversiteitsbarometer onderwijs. Voor OVSG, Onderwijskoepel van stedelijk en gemeentelijk openbaar onderwijs, is de brede diversiteit van onze maatschappij een feit dat we erkennen en respecteren. Daarbij vertrekken stedelijke en gemeentelijke scholen, centra en academies van de meerwaarde die diversiteit voor het onderwijs biedt. Ze gaan voor actief pluralisme waarbij verschillende levensbeschouwingen en overtuigingen een kritische dialoog met elkaar aangaan. Ze willen maatschappelijke inclusie in de brede betekenis ten volle waarmaken. (Zie onze beginselverklaring neutraliteit.)

Als Onderwijskoepel en pedagogische begeleidingsdienst is het onze ambitie om zorgzaam, kwaliteitsvol en democratisch onderwijs te helpen waarmaken. Onderwijs dat ambitieuze leerdoelen stelt voor elke leerling, welke zijn beperking, achtergrond, sociaal-economische situatie ook is. Onderwijs dat maximale ontwikkelingskansen biedt en op weg zet naar een volwaardig maatschappelijk leven. Voor scholen, centra en academies is dat een opdracht die nooit af is. De maatschappelijke context wijzigt en onderwijs moet zich daar telkens opnieuw op afstemmen. Zo is ook werken aan actief pluralisme een ‘work in process’, het is geen kwestie van alles of niets, het evolueert voortdurend.

Heel wat van onze scholen hebben hiervoor een beleid uitgewerkt. Bekijk het voorbeeld van Stedelijk Lyceum Lange Beeldekens in Antwerpen of neem contact met ons op voor de gegevens van scholen.

Lees hier ons persbericht.

Foto: De knipoog, Molenbeek

klasje

Eerstvolgende nascholingen

    Blijf op de hoogte

    e-zine voor stedelijk en gemeentelijk onderwijs