Filters

Actieve filters Wis filters

Zoeken

Actieve filters Wis filters
8 resultaten
Nieuws

OVSG kan niet instemmen met CAO XII

Hoewel CAO XII heel wat positieve elementen bevat die de kwaliteit van ons onderwijs kunnen verhogen en die het ambt van directeur erkennen, kan OVSG niet instemmen met de maatregel om 15 miljoen te investeren in syndicale afvaardiging op het niveau van de school of de academie. Dit haalt immers mensen uit de klas terwijl er een lerarentekort heerst en er veel vragen op de scholen afkomen na corona. Het legt ook bijkomende druk op de al zwaar bevraagde directeurs. Om die reden heeft OVSG onderwijs-CAO XII niet mee ondertekend.

Meer info
Professionalisering

Ontwikkel een visie met je team

Je ontdekt het nut en het belang van visie. Je zet de eerste praktische stappen in het ontwikkelen en bijsturen van een gedragen schoolvisie.

Meer info
Taak

Schoolcurriculum inkleuren vanuit je schoolvisie

In het nieuwe curriculum valt het onderscheid tussen vakgebonden en vakoverschrijdende eindtermen weg. De verkavelings- en combinatievrijheid biedt het beleids- en leerkrachtenteam heel wat kansen om de eigenheid, de visie en het pedagogisch project van de school kracht bij te zetten.

Meer info
Taak

Modernisering secundair onderwijs naar schoolcurriculum vertalen

Elke school schrijft binnen haar lokale context een eigen verhaal met haar leerkrachten en leerlingen. Het pedagogisch project en de visie van de school vormen het uitgangspunt. Ook de nieuwe eindtermen en onderwijsdoelen liggen aan de basis. Maar hoe het schooleigen curriculum vorm krijgt, gaat verder dan alleen de inhoud. Het gaat over keuzes maken en de vertaling ervan naar de school zelf.

Meer info
Taak

Beleid op leerlingenbegeleiding in deeltijds kunstonderwijs uitwerken

Hoewel het deeltijds kunstonderwijs niet is opgenomen in het decreet leerlingenbegeleiding, biedt dit decreet heel wat inspiratie over leerlingenbegeleiding in de academies. We werkten een bundel uit met de doorvertaling van het decreet leerlingenbegeleiding naar het deeltijds kunstonderwijs. Deze inzichten ondersteunen de manier waarop academies de kwaliteitsverwachtingen uit het rOK en de verwachtingen uit het decreet deeltijds kunstonderwijs kunnen waarmaken.

Meer info
Taak

Beleid op artistieke en cognitieve begaafdheid in deeltijds kunstonderwijs uitwerken

Niet alleen leerlingen die het moeilijker hebben of zwakker presteren, maar ook artistiek of cognitief sterk begaafde leerlingen hebben specifieke onderwijsbehoeften. Het is belangrijk om ook hun noden te (h)erkennen en hier met een aangepast aanbod op in te spelen. Want ook voor hen moet het onderwijs voldoende uitdagend zijn.

Meer info
Taak

Sterk SES- of GOK-beleid voeren

Het Rad voor Kansenbevordering helpt je als school- en academieteam een kwalitatieve analyse te maken van het huidige (kans)armoedebeleid of gelijke-onderwijskansenbeleid. Met de reflectievragen krijg je vanuit meerdere invalshoeken zicht op de groeikansen.

Meer info
Taak

Visie Leer Lokaal voor leerlingen met individueel aangepast curriculum

Leer Lokaal wordt gebruikt bij het samenstellen van een schooleigen curriculum en een curriculum op maat voor een leerling met een IAC-verslag (individueel aangepast curriculum) in gewoon of buitengewoon onderwijs.

Meer info