Welke herinnering heb jij aan een leerkracht van vroeger? Als je in het onderwijs werkt is de kans groot dat je geïnspireerd bent door een bijzondere juf, meester of docent van vroeger. Iedereen herinnert zich wel een leraar die echt het verschil maakte. Als leraar heb je een bijzondere voorbeeldfunctie. Jouw impact als rolmodel is groot.
En job in het onderwijs vraagt veel en leerkrachten zijn ‘gevers’. Maar de cijfers over stressklachten bij leraren in het onderwijs stijgen ook. Leer dus goed voor jezelf zorgen!
Omgaan met moeilijk gedrag vraagt een specifieke kijk en communicatiestijl van alle betrokkenen. Soms val je vanuit een gevoel van onmacht terug op ‘oude’ systemen zoals straf en belonen. Vanuit wetenschappelijk onderzoek en praktijkvoorbeelden blijkt echter dat werken aan moeilijk gedrag betere resultaten behaalt bij alle betrokkenen, als je het doet vanuit de praktijk van ‘geweldloos verzet’.
Je zet als school al enorm in op de brede basiszorg, maar je voelt dat je nood hebt aan tools om om te gaan met kleuters in de verhoogde zorg.
Tijdens deze webinar krijg je als zij-instromer nuttige tools en praktische informatie voor jouw klaspraktijk.
Werkt jouw school al met de trotsdoos? In deze vorming leer je hoe jij de werking van de trotsdoos versterkt en er alle mogelijkheden van benut.
Talenten ontdekken bij de kinderen van jouw klas is niet altijd gemakkelijk. In deze vorming leer je een portfolio maken op maat van kinderen dat al hun talenten in beeld brengt.
Je ontdekt alle elementen die jou kunnen helpen om in de brede basiszorg probleemgedrag bij kleuters te voorkomen.
Je zet als school al enorm in op de brede basiszorg en je merkt dat je nood hebt aan tools om om te gaan met leerlingen in de verhoogde zorg.
Leerlingen kunnen het leerkrachten soms echt moeilijk maken. Doen ze moeilijk of hebben ze het moeilijk? Je leert sterk inzetten op de brede basiszorg om zoveel mogelijk gedragsproblemen op school te voorkomen. De focus ligt op preventie.
Hoe pak je moeilijk gedrag aan op school? Wil je opgedane inzichten delen met collega’s en hen ondersteunen bij de aanpak van moeilijk gedrag? Dan is dit krachtig vormingstraject iets voor jou!
BrusselDe permanente ondersteuningscel (POC-OVSG) ondersteunt de 3 stedelijke centra voor leerlingenbegeleiding (CLB) die aangesloten zijn bij OVSG. Deze ondersteuning bestaat uit een vraag- en aanbodgestuurde werking. Dit wil zeggen dat zowel directie, coördinatoren als CLB-medewerkers bij ons terecht kunnen voor inhoudelijke, beleidsmatige en praktische vragen.