Filters

Actieve filters Wis filters

Zoeken

Actieve filters Wis filters
41 resultaten
Professionalisering

Grip op getallen

Hoe realiseer je kennisrijk en functioneel wiskundeonderwijs binnen het thema getallen’, afgestemd op de nieuwe minimumdoelen? Je leert het in dit thematraject waarin we wetenschappelijke inzichten koppelen aan effectieve didactiek.

Meer info
Professionalisering

Groeien in meten

Hoe realiseer je kennisrijk en functioneel wiskundeonderwijs binnen het thema​‘meten’, afgestemd op de nieuwe minimumdoelen? Je leert het in dit thematraject waarin we wetenschappelijke inzichten koppelen aan effectieve didactiek. 

Meer info
Professionalisering

Rijke teksten en een krachtig thema als boost voor kennis

Je leert een kennisrijk thema uitbouwen waarbij je werkt met rijke en authentieke teksten. Deze teksten zijn de basis om met je leerlingen in dialoog te gaan over wat ze gelezen hebben. Je verrijkt hun kennis en woordenschat en je legt verbanden tussen leerinhouden. Lezen wordt betekenisvol, verdiepend én boeiend!

Meer info
Professionalisering

Vlot en vloeiend lezen in een doorgaande lijn

Elk kind leest vlot en vloeiend, dat is onze ambitie in de basisschool. Tijdens dit thematraject leren we jullie hoe je vanaf de kleuterklas tot het zesde leerjaar de juiste stappen zet om met alle leerlingen het verwachte leesniveau te behalen. Zo realiseren we de verwachtingen uit de nieuwe minimumdoelen en de doelen van Leer Lokaal.

Meer info
Professionalisering

Kennisopbouw in een krachtige en thematische leeromgeving voor kleuters

Kleuters zijn van nature nieuwsgierig, onderzoekend en creatief. Dit wakker je in je klas aan door te werken met rijke thema’s en effectieve kleuterdidactiek.

Meer info
Nieuws

Minimumdoelen basisonderwijs als wegwijzers, pedagogische begeleiding als gids

Heldere, actuele en ambitieuze doelen wijzen de weg naar kwaliteitsvol en kennisrijk onderwijs. Als de minimumdoelen de wegwijzers zijn, dan zijn de pedagogisch begeleiders de gidsen bij deze innovatie. 

Meer info
Professionalisering

Curriculumcoach in het (buitengewoon) basisonderwijs

Word de motor van duurzame curriculumontwikkeling! Ben jij klaar om het verschil te maken in het onderwijs van morgen? Stap in de rol van curriculumcoach en begeleid jouw team op weg naar een krachtig, kennisrijk en samenhangend curriculum. 

Start op donderdag 29 januari 2026
Meer info
Professionalisering

Maak van je basisschool een krachtige, didactische leeromgeving

Wil je met je schoolteam bouwen aan een krachtige leeromgeving waarin elke leerling telt? Wil je als leraar focussen op wat er echt toe doet: krachtige didactiek in een rustige en veilige leeromgeving? In dit traject versterk je de brede basiszorg en het didactisch handelen. Je werkt evidence informed en brengt het beleid op leerlingenbegeleiding écht tot in de klas.

Meer info
Professionalisering

Masterclass Kennisrijk Curriculum

Ben jij benieuwd hoe een kennisrijk curriculum eruitziet in de dagelijkse klaspraktijk? Tijdens deze interactieve webinar maak je kennis met de kernprincipes van een kennisrijk curriculum en ontdek je hoe je dit ook in jouw school succesvol kunt toepassen. 

Meer info
Taak

Veelgestelde vragen minimumdoelen

Op druk bijgewoonde webinars in mei kregen we heel wat vragen van directies en leerkrachten basisonderwijs. We bundelen hieronder de meest gestelde vragen per thema.

Meer info
Taak

Voorstel minimumdoelen

Op 12 mei 2025 stelde minister Demir samen met de commissie onder leiding van Daniël Muijs de nieuwe minimumdoelen voor. Ze moeten nog goedgekeurd worden door het Vlaams Parlement. De commissie hanteerde als criteria kennisrijk, specifiek, coherent en consistent, ambitieus en haalbaar en maakte doelen voor wiskunde, Nederlands, wetenschap en techniek, aardrijkskunde, geschiedenis, muzische vorming, lichamelijke opvoeding, ICT, Frans en attitudes.

Meer info
Taak

Inspiratiescholen

Om de implementatie in de praktijk te doen groeien, worden 30 inspiratiescholen geselecteerd, waaronder 5 OVSG-scholen. Dit initiatief is gebaseerd op het Engelse model van research schools. De selectie gebeurt via een gezamenlijke voordracht van het Kenniscentrum en de onderwijsverstrekkers aan de Vlaamse Regering. 

Meer info
Resultaten per pagina