Mix (Music Education Platform) is een gloednieuw platform voor muziekleraren. Het kwam tot stand in een Erasmus+ project met België (OVSG), Nederland en Finland.
Ben je leraar Muziek? Wil je collega’s ontmoeten die hetzelfde vak geven? Zit je met vragen over je lespraktijk? Wil je ervaringen delen? Wil je samen reflecteren, elkaar inspireren?
Kunst en cultuur doelgericht evalueren met aandacht voor het proces en het product.
Heb je nood aan een teamvorming op maat van jouw academie? Wij bekijken samen met jou de mogelijkheden!
Wanneer je met het volledige team leerplandoelen naar de lespraktijk concretiseert, krijg je een zicht wat er te leren valt, werk je aan onderlinge samenhang en continuïteit, verbind je de doelen met een gedeelde taal en zet je belangrijke stappen richting een optimale leerlingenbegeleiding en kwaliteitszorg.
Voor elk domein in de podiumkunsten – Dans, Muziek en Woordkunst-Drama – bieden we een leerplan aan. Alle leerplandoelen zijn geconcordeerd met de basiscompetenties en de beroepskwalificatiedossiers van de Vlaamse overheid. Deze leerplannen podiumkunsten kregen goedkeuring tot september 2026.
In het deeltijds kunstonderwijs is er een toenemende aandacht voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Het document ‘ondersteunende maatregelen voor muziek’, ontwikkeld door Eureka in samenwerking met OVSG, is een praktisch werkinstrument voor iedereen die in het domein Muziek geconfronteerd wordt met leerlingen met leerstoornissen en leerproblemen. De STICORDI-fiches bieden leerkrachten achtergrond, concrete tips en hulpmiddelen om deze leerlingen beter te begeleiden.
Elke academie stelt haar eigen artistiek-pedagogisch project op en gebruikt dit als leidraad voor het onderwijs. Leraren moeten ervoor zorgen dat hun leerproces past binnen dit project en voldoet aan de leerbehoeften van de lerenden en de eisen van het leerplan.