Steeds meer leerlingen met autisme, ADHD, dyspraxie of DCD vinden hun weg naar het deeltijds kunstonderwijs. Hoe zorg je ervoor dat ook zij zich kunnen ontplooien? Welke tools werken écht en hoe zet je ze in? Ontdek het in onze smaakmaker!
BrusselAls schoolteam oriënteer je elke lerende kansrijk op basis van behaalde doelen, competenties en interesses. Je houdt rekening met de context van het secundair onderwijs in de eigen schoolomgeving. Kansrijk oriënteren doe je tijdens de hele schoolloopbaan waarbij je zowel de leerling, het schoolteam als de ouders of opvoedingsverantwoordelijken betrekt. Deze vorming situeert zich binnen leerlingenbegeleiding - domein Onderwijs loopbaan
Een leerling met een individueel aangepast curriculum (IAC) krijgt op school een individueel traject met aangepaste leerstof en met eigen leerdoelen. De leerdoelen worden opgesteld in overleg met ouders, leraren, leerondersteuner en CLB. De leerling wordt regelmatig geëvalueerd zodat duidelijk is waar de leerling staat. We kijken naar de individuele doelen. In welke mate zijn die gehaald? Wat betekent dit concreet voor de school, de klas, de leerling, de ouders, …? Deze vorming situeert zich binnen leerlingenbegeleiding - Domein Onderwijs loopbaan.
Het doel van het onderwijs is om elke leerling zo ver mogelijk te brengen in het leren. Dat geldt ook voor cognitief sterke functionerende (CSF) leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Net daarom vraagt lesgeven aan deze groep ook een specifieke begeleiding binnen de fasen van het zorgcontinuüm. Deze vorming situeert zich binnen leerlingenbegeleiding - Domein Leren en studeren
Leerlingen kunnen het leraren soms echt moeilijk maken. Doen ze moeilijk of hebben ze het moeilijk? Leer sterk inzetten op brede basiszorg opdat je zoveel mogelijk gedragsproblemen op school kan voorkomen. De focus ligt op preventie. Dit webinar situeert zich binnen leerlingenbegeleiding - domein psychisch en sociaal functioneren.
Je ziet welke aanpak kan werken voor kinderen bij wie de preventieve aanpak op schoolniveau onvoldoende is. Je raakt bedreven in het in kaart brengen van moeilijk gedrag. We gaan samen op zoek naar wat het kind precies nodig heeft om dat moeilijk gedrag te stoppen en hoe jij als leraar daar een cruciale rol in speelt. De focus ligt op fase 1 van het zorgcontinuüm: de verhoogde zorg. Deze vorming situeert zich binnen leerlingenbegeleiding - domein psychisch en sociaal functioneren.
BrusselHoe ga je als leerkracht Woordkunst-drama om met leerlingen die het Nederlands nog niet goed beheersen? Wat hebben zij nodig om toch tot kunstbeleving en expressie te komen?
BrusselInclusief onderwijs begint in een inclusief gebouw. Hoe zorg je ervoor dat je gebouw toegankelijk is voor alle gebruikers? Wat zijn goede voorbeelden uit de praktijk? In een webinar van twee uur koppelen we onderzoek aan een voorbeeld uit de prakijk.
Steeds meer academies maken werk van een beleid op leerlingenbegeleiding. De uitbouw hiervan vraagt echter dat academies bewust inzetten op ouderbetrokkenheid en werk maken van een goede samenwerking tussen de ouders en de academie. Maar wat houdt een goed ouder-school partnerschap in? Wat zijn de voorwaarden? En hoe werkt dat bij jou in de academie? Waar staat jouw academie nu en waar wil je naartoe? Hoe begin je hier aan?
Dit online en interactief contactmoment is een informeel overleg waarbij leraren leren met en van elkaar. De pedagogisch begeleider modereert het gesprek.
Dit online en interactief contactmoment is een informeel overleg waarbij leraren leren met en van elkaar. De pedagogisch begeleider modereert het gesprek.
Dit online en interactief contactmoment is een informeel overleg waarbij leraren leren met en van elkaar. De pedagogisch begeleider modereert het gesprek.