Steeds meer academies maken werk van een beleid op leerlingenbegeleiding. De uitbouw hiervan vraagt echter dat academies bewust inzetten op ouderbetrokkenheid en werk maken van een goede samenwerking tussen de ouders en de academie. Maar wat houdt een goed ouder-school partnerschap in? Wat zijn de voorwaarden? En hoe werkt dat bij jou in de academie? Waar staat jouw academie nu en waar wil je naartoe? Hoe begin je hier aan?
Tijdens deze vorming leer je de verschillende vormen van ouderbetrokkenheid kennen, alsook mogelijke voorbeelden van deze verschillende vormen in het deeltijds kunstonderwijs.
Je ontdekt welke vormen het meest effectief zijn en waar je als academie best op inzet om een gunstig partnerschapsklimaat te creëren voor de ouders en hun kinderen, zowel in de context van de academie, als in de thuiscontext.
We staan ook uitgebreid stil bij de verschillende drempels die ouders ervaren om verbinding te maken met de academie en mogelijkheden om deze drempels weg te werken.
Tot slot staan we stil bij de manier waarop het hele academieteam rond dit thema aan de slag kan gaan. Hoe kunnen we elkaar in het team ondersteunen en hoe maken we samen werk van een oudervriendelijk klimaat?
Directies en zorgcoördinatoren DKO
Tijdens deze vorming leer je:
de vakterminologie en wetenschappelijke inzichten;
‘De betrokkenheidsboom’ kennen als denkkader voor ouder-school partnerschap;
de groeikansen, drempels en bezorgdheden rond ouderbetrokkenheid;
het academieklimaat begrijpen en ontdekken of dit nog meer oudervriendelijk kan.
Smaakmaker
In samenwerking met KOOGO
Een interactieve webinar van een halve dag.
Deze online sessie wordt niet opgenomen.
Ervaar je omgaan met kinderen en jongeren in conflict en crisis als niet evident en soms zelfs moeilijk? Dan is LSCI (Life Space Crisis Intervention) een verbale interventiemethodiek die jou hierbij kan helpen. Door middel van een gesprek met het kind of de jongere tijdens een crisismoment of direct erna, benut je een crisis als leermoment. Je maakt zowel de gevoelens als het gedrag van het kind of de jongere bespreekbaar met volgende doelen: gedragsverandering, groter zelfvertrouwen, minder angst en meer begrip en inzicht in eigen gevoelens en in eigen en andermans gedrag.