Door de oorlog in het Midden-Oosten en de aanslag in Brussel krijgen leerkrachten vandaag heel wat op hun bord. Leerlingen stellen zich maatschappelijke en geopolitieke vragen. Ze zijn angstig of ze reageren fel op de leerkracht of op andere leerlingen. Hoe ga je daar mee om?
De permanente ondersteuningscel (POC-OVSG) ondersteunt de drie stedelijke centra voor leerlingenbegeleiding (CLB) die aangesloten zijn bij OVSG. Deze ondersteuning bestaat uit een vraag- en aanbodgestuurde werking. Dit wil zeggen dat zowel directie, coördinatoren als CLB-medewerkers bij ons terecht kunnen voor inhoudelijke, beleidsmatige en praktische vragen.
Start je dit schooljaar als zorgcoördinator of leerlingenbegeleider en wil je je hierin verdiepen? Dan is deze vorming iets voor jou. Hoe kan je een goede brede basiszorg uitbouwen op school? Wat zegt het decreet leerlingenbegeleiding en hoe kan je dit met alle leerkrachten krachtig en betekenisvol implementeren? We nemen je mee in de wereld van zorg op school.
Leraren in het DKO krijgen soms te maken met leerlingen die zich niet goed in hun vel voelen. De leerlingen ervaren psychische of sociale moeilijkheden. Tijdens een interactief webinar geeft een pedagogisch begeleider CLB antwoord op al jouw vragen.
Tijdens deze vorming ontdek je wat leerlingenbegeleiding in het DKO inhoudt en hoe het zorgbeleid hier een onderdeel van is. Je werkt een eigen beleid voor leerlingenbegeleiding uit, op maat van jouw academie.
In dit netwerk kan je de knelpunten in de implementatie van de PGZ-werking voorleggen aan de collega’s van de andere CLB’s om samen te zoeken naar mogelijke oplossingen.
Kansrijk oriënteren? Dat begint vanaf de eerste schooldag! Wil je meer te weten komen over hoe je dit aanpakt op jouw school, wat er nieuw is in de regelgeving en welke hulpmiddelen je hiervoor kan inzetten? Schrijf je dan zeker in voor deze interessante webinar.
In deze twee vormingssessies ontdek je wat leerlingenbegeleiding inhoudt en hoe het zorgbeleid in de academie hier een onderdeel van is. Je legt de link met kaders zoals het referentiekader onderwijskwaliteit (rOK) en het zorgcontinuüm. Daarna ga je met concrete werkvormen aan de slag met het beleid van leerlingenbegeleiding bij jouw academie.
Leerlingen met leer- en ontwikkelingsstoornissen (dyslexie, dyspraxie, autisme, ADHD…) volgen jouw lessen muziek. Welke maatregelen neem je en welke tools zijn effectief om jou en hen hierbij te ondersteunen? Kom het ontdekken in onze smaakmaker!
We nemen je graag mee in een digitale sessie ‘ Een individueel aangepast curriculum in de klas/school’ voor het secundair onderwijs. Welke ondersteunende materialen, instrumenten, methodieken,… kunnen we hiervoor gebruiken?
We nemen je graag mee in een digitale sessie ‘ Een IAC in de klas/school’ voor basisonderwijs. Deze infosessie wordt zowel voor het basisonderwijs als het secundair onderwijs georganiseerd.
Een netwerkmoment voor buitengewone scholen (zowel basis als secundair) met open agenda.