Het begeleidingsdomein leren en studeren heeft tot doel het leren van de leerling te optimaliseren en het leerproces te bevorderen door leer- en studeervaardigheden te ondersteunen en te ontwikkelen.
Binnenklasdifferentiatie, een krachtige leeromgeving en leren leren leiden tot een optimaler leren van de leerling en een bevordering van het leerproces. OVSG ontwikkelde voor elk van deze aspecten bouwstenen die scholen hierbij ondersteunen.
Onze miniwijzers bieden ondersteuning bij de zorgzame gesprekken over het onderwijsaanbod en redelijke aanpassingen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. De miniwijzers, opgesteld per leergebied, reiken pedagogisch-didactische suggesties aan voor iedere fase van het zorgcontinuüm. Deze suggesties zijn gebaseerd op inzichten uit de praktijk, de literatuur en onderwijsonderzoek.
Deze inspiratiekaart reikt tips aan om leerlingen te ondersteunen en begeleiden bij leren en studeren.
In het deeltijds kunstonderwijs is er een toenemende aandacht voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Het document ‘ondersteunende maatregelen voor muziek’, ontwikkeld door Eureka in samenwerking met OVSG, is een praktisch werkinstrument voor iedereen die in het domein Muziek geconfronteerd wordt met leerlingen met leerstoornissen en leerproblemen. De STICORDI-fiches bieden leerkrachten achtergrond, concrete tips en hulpmiddelen om deze leerlingen beter te begeleiden.
Deze handleiding biedt een praktisch overzicht van mogelijke redelijke aanpassingen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in het domein Dans van het deeltijds kunstonderwijs.