Het begeleidingsdomein onderwijsloopbaan heeft als doel de leerling te ondersteunen om voldoende zelfkennis te ontwikkelen, om inzicht te verwerven in de structuur van en de mogelijkheden binnen het onderwijs, een opleiding en de arbeidsmarkt en om adequate keuzes te leren maken op school en daarbuiten.
Deze krachtlijnen inspireren schoolteams om een krachtig beleid rond onderwijsloopbaanbegeleiding op te zetten. Als school werk je hiermee aan verschillende kwaliteitsverwachtingen van het Referentiekader voor OnderwijsKwaliteit.
Gedurende de hele onderwijsloopbaan wordt er van kinderen en jongeren verwacht dat ze kiezen. Hoe begeleid je leerlingen op deze scharniermomenten of bij hun studiekeuze? Hoe maak je de overstap gemakkelijker? Op deze pagina willen we jou daarmee helpen.
Het decreet rechtspositie leerlingen bepaalt dat scholen sinds 1 september 2014 leerlingengegevens aan elkaar moeten doorgeven. De regelgeving geeft echter geen gedetailleerde lijst van welke gegevens doorgegeven moeten worden. OVSG ontwikkelde een kijkwijzer leerlingendossier en fiche overlegstructuur en rollen om scholen te ondersteunen bij de overdracht van leerlingengegevens.
Deze leidraad ondersteunt scholen om aan succesvolle onderwijsloopbaanbegeleiding te doen.
Met de tool voor diagnostiek binnen onderwijsloopbaanbegeleiding kan je als CLB-medewerker op een wetenschappelijke en kwaliteitsvolle manier het studiekeuzeproces van leerlingen die vastlopen begeleiden.
Deze inspiratiekaart reikt tips aan om leerlingen te ondersteunen en te begeleiden bij hun onderwijsloopbaan.
In Vlaanderen is zittenblijven één van de opties wanneer een leerling op het einde van het schooljaar onvoldoende beantwoordt aan de vooropgestelde eisen. Uit verschillende onderzoeken blijkt echter dat zittenblijven niet altijd effectief is, maar afschaffen is ook niet zinvol. Omwille van wat wetenschappelijk onderzoek aangeeft en de mindshift naar meer leerlinggericht onderwijs, is het wenselijk om voor iedere leerling die onvoldoende behaalt de optie zittenblijven kritisch te bekijken en na te gaan of er geen andere, meer geschikte aanpak is.