Versterk je professionele vaardigheden als zorgcoördinator/leerondersteuner! Deze vorming biedt niet alleen kennis, maar ook praktische tools die je meteen kan toepassen. Samen creëren we een omgeving waarin elke leerling kan groeien.
Sessie 1: coachende vaardigheden versterken
Versterk je coachende vaardigheden en groei in je rol als zorgprofessional. Je leert leraren sterker ondersteunen, ook in lastige gesprekken. Deze sessie combineert theorie met praktijkoefeningen.
Sessie 2 + 3: keuze uit smaakmakers
Meer info zie hieronder.
Duid jouw keuze aan bij inschrijving.
Sessie 4: intervisie en coaching
Je maakt kennis met de theorie achter intervisietechnieken.
We denken samen na over praktijksituaties en leren van elkaars ervaringen. Tegelijk krijg je individuele begeleiding die inspeelt op jouw doelen en groeipunten.
Zo versterk je stap voor stap je professionele aanpak.
De Betrokkenheidsboom: groei in ouder-schoolpartnerschap
Ouders maken mee school, maar hoe geef je dat vorm als leerlingenbegeleider? In deze vorming leer je het denkkader van de‘Betrokkenheidsboom’ kennen. Je krijgt concrete handvatten bij het versterken van de band met ouders, hen echt te betrekken en samen te bouwen aan een sterk ouder-schoolpartnerschap. We staan stil bij drempels én groeikansen: bij ouders, bij jou als professional en bij je schoolteam. Deze vorming combineert theorie, praktijkvoorbeelden, reflectie en uitwisseling.
Tijdens deze vorming leer je:
Kansrijk onderwijs geven met het Rad van Kansenbevordering
Het Rad van Kansenbevordering is een visueel denkkader dat helpt in het ontwikkelen van een brede visie over hoe je leerlingen in kwetsbare situaties kunt ondersteunen.
Het bestaat uit verschillende domeinen zoals beleid, pedagogisch handelen, samenwerking met ouders en partners en de mindset van het team.
Door met dit Rad aan de slag te gaan, ontdek je waar je al sterk in bent en waar nog groeikansen liggen. Het helpt je schoolteam om samen gericht te werken aan meer gelijke onderwijskansen.
Samen reflecteren we over de vier domeinen.
Zo zetten we stappen in de richting van een meer inclusieve en kansrijke leeromgeving.
Aan de slag met een IAC
Een leerling met een individueel aangepast curriculum (IAC) krijgt op school een individueel traject met aangepaste leerstof en met eigen leerdoelen. De leerdoelen worden opgesteld in overleg met ouders, leraren, leerondersteuner en CLB. De leerling wordt regelmatig geëvalueerd zodat duidelijk is waar de leerling staat. We kijken naar de individuele doelen. In welke mate zijn die gehaald? Wat betekent dit concreet voor de school, de klas, de leerling, de ouders, …?
Tijdens deze vorming leer je:
Brede basiszorg gedrag
Leerlingen kunnen het leraren soms echt moeilijk maken. Doen ze moeilijk of hebben ze het moeilijk? Leer sterk inzetten op brede basiszorg opdat je zoveel mogelijk gedragsproblemen op school kan voorkomen. De focus ligt op preventie.
Tijdens deze vorming leer je:
Leerlingen krachtig begeleiden met Leer Lokaal
In deze sessie ontdek je hoe de bouwsteen leerlingen begeleiden je beleid over leerlingenbegeleiding versterkt. Daarnaast krijg je concrete tips om leraren te ondersteunen bij het begeleiden van leerlingen binnen de brede basiszorg en verhoogde zorg.
Cognitief sterk functionerende leerlingen
Het doel van het onderwijs is om elke leerling zo ver mogelijk te brengen in het leren. Dat geldt ook voor cognitief sterke functionerende (CSF) leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Net daarom vraagt lesgeven aan deze groep ook een specifieke begeleiding binnen de fasen van het zorgcontinuüm.
Tijdens deze vorming leer je:
Verhoogde zorg gedrag
Je ziet welke aanpak kan werken voor kinderen bij wie de preventieve aanpak op schoolniveau onvoldoende is. Je raakt bedreven in het in kaart brengen van moeilijk gedrag. We gaan samen op zoek naar wat het kind precies nodig heeft om dat moeilijk gedrag te stoppen en hoe jij als leraar daar een cruciale rol in speelt.
De focus ligt op fase 1 van het zorgcontinuüm: de verhoogde zorg.
Tijdens deze vorming leer je:
Sessie | Datum | Locatie |
---|---|---|
De Betrokkenheidsboom: groei in ouder-schoolpartnerschap i.s.m. KOOGO | 30/09/2025 9:00-12:00 | Interactief webinar |
Kansrijk onderwijs geven met het Rad van Kansenbevordering | 20/10/2025 9:00-12:00 | Interactief webinar |
Aan de slag met een IAC | 07/11/2025 9:00-12:00 | Interactief webinar |
Brede basiszorg gedrag groep 1 | 15/12/2025 9:00-12:00 | Huis Madou |
Leerlingen krachtig begeleiden met Leer Lokaal | 16/01/2026 9:00-12:00 | Huis Madou |
Cognitief sterk functionerende leerlingen | 30/01/2026 9:00-12:00 | Interactief webinar |
Brede basiszorg gedrag groep 2 | 26/02/2026 9:00-12:00 | Interactief webinar |
Verhoogde zorg gedrag | 26/03/2026 9:00-12:00 | Huis Madou |
Type | Tarief |
---|---|
Leden | 280 euro |
Niet-leden | 385 euro |
Titel | Locatie en lesgever | Datum en uren | Prijs |
---|---|---|---|
Titel Sessie 1 - Leerkrachtgericht coachen |
Locatie en lesgever
Huis Madou
Sarina De Rycke, Loes Mermans |
Datum en uren
donderdag 18 september 2025
09:00 - 16:00 |
Prijs |
Titel Sessie 2 - keuze uit smaakmakers | Locatie en lesgever | Datum en uren - | Prijs |
Titel Sessie 3 - keuze uit smaakmakers | Locatie en lesgever | Datum en uren - | Prijs |
Titel Sessie 4 - Intervisie en coaching |
Locatie en lesgever
Interactief webinar
Sarina De Rycke, Loes Mermans |
Datum en uren
dinsdag 10 maart 2026
09:00 - 12:00 |
Prijs |
FBLLB C2 1000
Functietraject
2 vaste sessiedagen voor iedereen
- 1 volledige dag in Huis Madou Brussel
- 1 halve dag online
2 smaakmakers naar keuze in functie van jouw noden
De online sessies worden niet opgenomen.
Online aansluiten bij de fysieke sessies is niet mogelijk.