Kleuteronderwijs Lager onderwijs Leersteuncentrum

Word sterker in leerlingenbegeleiding basisonderwijs

Versterk je professionele vaardigheden als zorgcoördinator/​leerondersteuner! Deze vorming biedt niet alleen kennis, maar ook praktische tools die je meteen kan toepassen. Samen creëren we een omgeving waarin elke leerling kan groeien.

Over de opleiding

  • Verdiep je in de essentie van het beleid op leerlingenbegeleiding. 
  • Dit traject bestaat uit twee vaste sessies en twee smaakmakers. Je kan zelf kiezen aansluitend op jouw noden.

Voor wie

  • Zorgcoördinatoren basisonderwijs
  • Zorgleraren basisonderwijs
  • Leerondersteuners basisonderwijs

Programma

Sessie 1: coachende vaardigheden versterken

Versterk je coachende vaardigheden en groei in je rol als zorgprofessional. Je leert leraren sterker ondersteunen, ook in lastige gesprekken. Deze sessie combineert theorie met praktijkoefeningen.

Sessie 2 + 3: keuze uit smaakmakers

Meer info zie hieronder.
Duid jouw keuze aan bij inschrijving.

Sessie 4: intervisie en coaching

Je maakt kennis met de theorie achter intervisietechnieken. 

We denken samen na over praktijksituaties en leren van elkaars ervaringen. Tegelijk krijg je individuele begeleiding die inspeelt op jouw doelen en groeipunten. 

Zo versterk je stap voor stap je professionele aanpak.

Keuzesessies

De Betrokkenheidsboom: groei in ouder-schoolpartnerschap
Ouders maken mee school, maar hoe geef je dat vorm als leerlingenbegeleider? In deze vorming leer je het denkkader van de​‘Betrokkenheidsboom’ kennen. Je krijgt concrete handvatten bij het versterken van de band met ouders, hen echt te betrekken en samen te bouwen aan een sterk ouder-schoolpartnerschap. We staan stil bij drempels én groeikansen: bij ouders, bij jou als professional en bij je schoolteam. Deze vorming combineert theorie, praktijkvoorbeelden, reflectie en uitwisseling.

Tijdens deze vorming leer je:

  • wat ouderbetrokkenheid is en wat het niét is;
  • werken met de Betrokkenheidsboom als denkkader;
  • welke drempels ouders ervaren en hoe je die als school kan verlagen;
  • hoe je kan werken aan een warm partnerschapsklimaat.

Kansrijk onderwijs geven met het Rad van Kansenbevordering
Het Rad van Kansenbevordering is een visueel denkkader dat helpt in het ontwikkelen van een brede visie over hoe je leerlingen in kwetsbare situaties kunt ondersteunen.
Het bestaat uit verschillende domeinen zoals beleid, pedagogisch handelen, samenwerking met ouders en partners en de mindset van het team.
Door met dit Rad aan de slag te gaan, ontdek je waar je al sterk in bent en waar nog groeikansen liggen. Het helpt je schoolteam om samen gericht te werken aan meer gelijke onderwijskansen.

Samen reflecteren we over de vier domeinen.

  • Beleid: hoe houdt het schoolbeleid rekening met (kans-)armoede?
  • Pedagogisch-didactisch handelen: hoe geef je de lespraktijk vorm, met voldoende aandacht voor leerlingen die opgroeien in (kans-)armoede?
  • Mindset: welke houding neemt je team aan tegenover leerlingen in (kans-)armoede?
  • Partners: met welke partners kan je als school samenwerken om de kansen van leerlingen die opgroeien in (kans-)armoede te bevorderen? 

Zo zetten we stappen in de richting van een meer inclusieve en kansrijke leeromgeving.

Aan de slag met een IAC
Een leerling met een individueel aangepast curriculum (IAC) krijgt op school een individueel traject met aangepaste leerstof en met eigen leerdoelen. De leerdoelen worden opgesteld in overleg met ouders, leraren, leerondersteuner en CLB. De leerling wordt regelmatig geëvalueerd zodat duidelijk is waar de leerling staat. We kijken naar de individuele doelen. In welke mate zijn die gehaald? Wat betekent dit concreet voor de school, de klas, de leerling, de ouders, …? 

Tijdens deze vorming leer je: 

  • de IAC-wetgeving en terminologie kennen;
  • hoe je een IAC opstart en realiseert in samenwerking met alle actoren;
  • hoe je participatie in kaart brengt en hoe je participatie kan verhogen vanuit duidelijke verwachtingen van alle actoren;
  • welke pedagogisch-didactische keuzes je kan maken om aan een leerling met een IAC kwaliteitsvol onderwijs te geven.

Brede basiszorg gedrag
Leerlingen kunnen het leraren soms echt moeilijk maken. Doen ze moeilijk of hebben ze het moeilijk? Leer sterk inzetten op brede basiszorg opdat je zoveel mogelijk gedragsproblemen op school kan voorkomen. De focus ligt op preventie. 

Tijdens deze vorming leer je: 

  • de fases van groepsvorming kennen; 
  • hoe je invloed uitoefent op een groep tijdens de verschillende fases van groepsvorming; 
  • het belang van duidelijke regels en afspraken; 
  • hoe de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen evolueert en hoe je die kan ondersteunen, 
  • hoe je als leraar invloed uitoefent en zo het verschil maakt bij kinderen.

Leerlingen krachtig begeleiden met Leer Lokaal
In deze sessie ontdek je hoe de bouwsteen leerlingen begeleiden je beleid over leerlingenbegeleiding versterkt. Daarnaast krijg je concrete tips om leraren te ondersteunen bij het begeleiden van leerlingen binnen de brede basiszorg en verhoogde zorg.

  • Je gaat aan het werk met de krachtlijnen van de bouwsteen leerlingen begeleiden binnen brede basiszorg en verhoogde zorg.
  • Je ondersteunt leerkrachten bij het begeleiden van leerlingen; je vertrekt daarbij vanuit sterke beeldvorming.
  • Je zet doelgericht de basis-, ondersteunings- en verdiepingsleerlijnen in binnen de onderwijspraktijk.
  • Je begeleidt en coördineert het cyclisch en planmatig werken in de brede basiszorg en verhoogde zorg.
  • Je kent de visual van OVSG over redelijke aanpassingen en reflecteert op de toepassing ervan in je eigen schoolcontext.
  • Je krijgt inzicht in wisselwerking en scharniermomenten binnen het zorgcontinuüm, met nadruk op de relatie tussen brede basiszorg en verhoogde zorg.

Cognitief sterk functionerende leerlingen
Het doel van het onderwijs is om elke leerling zo ver mogelijk te brengen in het leren. Dat geldt ook voor cognitief sterke functionerende (CSF) leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Net daarom vraagt lesgeven aan deze groep ook een specifieke begeleiding binnen de fasen van het zorgcontinuüm.

Tijdens deze vorming leer je:

  • enkele begaafdheidsmodellen kennen; 
  • elementen uit die begaafdheidsmodellen meenemen in de schooleigen visie op onderwijs aan CSF-leerlingen; 
  • enkele bestaande signaleringsinstrumenten kennen; 
  • het signaleren van CSF-leerlingen binnen de brede basiszorg en de verhoogde zorg op school; 
  • hoe je leraren kan ondersteunen binnen de methodiek van compacten en verrijken; 
  • hoe je vanuit de onderwijsbehoeften van de CSF-leerling en binnen jouw 35% werktijd de CSF-leerling sterker maakt op het vlak van leercompetenties en sociaal- en relationele competenties.

Verhoogde zorg gedrag

Je ziet welke aanpak kan werken voor kinderen bij wie de preventieve aanpak op schoolniveau onvoldoende is. Je raakt bedreven in het in kaart brengen van moeilijk gedrag. We gaan samen op zoek naar wat het kind precies nodig heeft om dat moeilijk gedrag te stoppen en hoe jij als leraar daar een cruciale rol in speelt.
De focus ligt op fase 1 van het zorgcontinuüm: de verhoogde zorg.

Tijdens deze vorming leer je: 

  • wat er gebeurt bij kinderen wanneer er stress optreedt; 
  • hoe je in zo’n situatie het best reageert en de belangrijke rol die jij als leraar speelt; 
  • hoe je in een moeilijke situatie in jouw kracht blijft staan en je autoriteit bewaakt; 
  • welke tools helpen bij het bepalen van vaardigheden die je een kind leert; 
  • welke tools ondersteunen bij het effectief aanleren van die vaardigheden.
Sessie Datum Locatie
De Betrokkenheidsboom: groei in ouder-schoolpartnerschap i.s.m. KOOGO 30/09/2025 9:00-12:00 Interactief webinar
Kansrijk onderwijs geven met het Rad van Kansenbevordering 20/10/2025 9:00-12:00 Interactief webinar
Aan de slag met een IAC 07/11/2025 9:00-12:00 Interactief webinar
Brede basiszorg gedrag groep 1 15/12/2025 9:00-12:00 Huis Madou
Leerlingen krachtig begeleiden met Leer Lokaal 16/01/2026 9:00-12:00 Huis Madou
Cognitief sterk functionerende leerlingen 30/01/2026 9:00-12:00 Interactief webinar
Brede basiszorg gedrag groep 2 26/02/2026 9:00-12:00 Interactief webinar
Verhoogde zorg gedrag 26/03/2026 9:00-12:00 Huis Madou

Tarieven voor het hele traject

De vaste sessies worden gefactureerd na de eerste sessie van 18 september (210 of 231 euro). 
De 2 keuzesessies worden apart gefactureerd, telkens na de sessie (70 of 77 euro per sessie).

Type Tarief
Leden 280 euro
Niet-leden 385 euro

Data en locaties

Start op donderdag 18 september 2025 in Brussel

Toon details KIES JE SESSIES
Sessies
Titel Sessie 1 - Leerkrachtgericht coachen Locatie en lesgever Huis Madou
Sarina De Rycke, Loes Mermans
Datum en uren donderdag 18 september 2025
09:00 - 16:00
Prijs
Titel Sessie 2 - keuze uit smaakmakers Locatie en lesgever Datum en uren - Prijs
Titel Sessie 3 - keuze uit smaakmakers Locatie en lesgever Datum en uren - Prijs
Titel Sessie 4 - Intervisie en coaching Locatie en lesgever Interactief webinar
Sarina De Rycke, Loes Mermans
Datum en uren dinsdag 10 maart 2026
09:00 - 12:00
Prijs
Cursuscode

FBLLB C2 1000

Praktisch

Functietraject

2 vaste sessiedagen voor iedereen
- 1 volledige dag in Huis Madou Brussel
- 1 halve dag online
2 smaakmakers naar keuze in functie van jouw noden

De online sessies worden niet opgenomen.
Online aansluiten bij de fysieke sessies is niet mogelijk.

Huis Madou
Bischoffsheimlaan 1-8
1000 Brussel
Routebeschrijving
Data en locaties

Heb je een vraag?

Greet Guldemont
02 506 50 99