Vandaag is het de Dag van de CLB-medewerker. Een beroep dat ook stilaan als een knelpuntberoep wordt beschouwd. In het onderwijs hebben we niet alleen te weinig leraren, ook het personeelstekort in de CLB’s doet alle alarmbellen afgaan. Op deze dag van de CLB-medewerker vragen we dan ook aandacht voor de werkomstandigheden van de CLB-medewerker en lanceren we verschillende voorstellen om het beroep opnieuw aantrekkelijk(er) te maken.
Start je dit schooljaar als zorgcoördinator of leerlingenbegeleider en wil je je hierin verdiepen? Dan is deze vorming iets voor jou. Hoe kan je een goede brede basiszorg uitbouwen op school? Wat zegt het decreet leerlingenbegeleiding en hoe kan je dit met alle leerkrachten krachtig en betekenisvol implementeren? We nemen je mee in de wereld van zorg op school.
En job in het onderwijs vraagt veel en leerkrachten zijn ‘gevers’. Maar de cijfers over stressklachten bij leraren in het onderwijs stijgen ook. Leer dus goed voor jezelf zorgen!
Leraren in het DKO krijgen soms te maken met leerlingen die zich niet goed in hun vel voelen. De leerlingen ervaren psychische of sociale moeilijkheden.Tijdens een interactief webinar geven Hanne Wynants en Karolien Elsen, pedagogisch begeleiders voor de stedelijke CLB’s, antwoord op al jouw vragen.
Tijdens deze vorming ontdek je wat leerlingenbegeleiding in het DKO inhoudt en hoe het zorgbeleid hier een onderdeel van is. Je werkt een eigen beleid voor leerlingenbegeleiding uit, op maat van jouw academie.
In dit netwerk kan je de knelpunten in de implementatie van de PGZ-werking voorleggen aan de collega’s van de andere CLB’s om samen te zoeken naar mogelijke oplossingen.
Kansrijk oriënteren? Dat begint vanaf de eerste schooldag! Wil je meer te weten komen over hoe je dit aanpakt op jouw school, wat er nieuw is in de regelgeving en welke hulpmiddelen je hiervoor kan inzetten? Schrijf je dan zeker in voor deze interessante webinar.
Ben je een (nieuwe) zorgcoördinator en wil je graag starten met de uitbouw van leerlingenbegeleiding in je academie, dan is dit een interessant ontmoetingsmoment voor jou!
Professioneel in gesprek gaan met kinderen: hoe pak je dat aan? Piet Vandebriel neemt jou mee in het verhaal.
Ervaar onze digitale begeleiding: in een 30-minuten durend Teams-contactmoment ondersteunen we je bij het uitzetten, uitvoeren en evalueren van je schooleigen taaltraject, waarbij we samen reflecteren en gerichte feedback formuleren over jullie werking.
Ervaar onze digitale begeleiding: in een 30-minuten durend Teams-contactmoment ondersteunen we je bij het uitzetten, uitvoeren en evalueren van je schooleigen taaltraject, waarbij we samen reflecteren en gerichte feedback formuleren over jullie werking.