Hoewel CAO XII heel wat positieve elementen bevat die de kwaliteit van ons onderwijs kunnen verhogen en die het ambt van directeur erkennen, kan OVSG niet instemmen met de maatregel om 15 miljoen te investeren in syndicale afvaardiging op het niveau van de school of de academie. Dit haalt immers mensen uit de klas terwijl er een lerarentekort heerst en er veel vragen op de scholen afkomen na corona. Het legt ook bijkomende druk op de al zwaar bevraagde directeurs. Om die reden heeft OVSG onderwijs-CAO XII niet mee ondertekend.
Je ontdekt het nut en het belang van visie. Je zet de eerste praktische stappen in het ontwikkelen en bijsturen van een gedragen schoolvisie.
In het nieuwe curriculum valt het onderscheid tussen vakgebonden en vakoverschrijdende eindtermen weg. De verkavelings- en combinatievrijheid biedt het beleids- en leerkrachtenteam heel wat kansen om de eigenheid, de visie en het pedagogisch project van de school kracht bij te zetten.
Elke school schrijft binnen haar lokale context een eigen verhaal met haar leerkrachten en leerlingen. Het pedagogisch project en de visie van de school vormen het uitgangspunt. Ook de nieuwe eindtermen en onderwijsdoelen liggen aan de basis. Maar hoe het schooleigen curriculum vorm krijgt, gaat verder dan alleen de inhoud. Het gaat over keuzes maken en de vertaling ervan naar de school zelf.
Het Rad voor Kansenbevordering helpt je als school- en academieteam een kwalitatieve analyse te maken van het huidige (kans)armoedebeleid of gelijke-onderwijskansenbeleid. Met de reflectievragen krijg je vanuit meerdere invalshoeken zicht op de groeikansen.
Wil jij ondersteuning bij het vormgeven van je personeels- en professionaliseringsbeleid? Via dit thematraject zet je samen met je kernteam de stap naar een sterker beleid en groei je als team binnen de academie. Schrijf je samen in voor dit traject.
Hoe onderwijskwaliteit uitrollen in het belang van de leerling, vanuit de context van jouw academie? Tijdens deze vorming leer je hoe je je visie versterkt en vertaalt naar een doordacht beleid. Daarna werk je je beleid uit tot op het operationele niveau via een werkbaar plan.
Leer Lokaal wordt gebruikt bij het samenstellen van een schooleigen curriculum en een curriculum op maat voor een leerling met een IAC-verslag (individueel aangepast curriculum) in gewoon of buitengewoon onderwijs.
Dit contactmoment is een informeel overleg waarbij leraren muziek leren met en van elkaar. De pedagogisch begeleider modereert het gesprek.
Samen werken we aan de visie en het beleid rond evalueren om tot een sterke, breed gedragen evaluatiepraktijk te komen. In deze vorming krijg je zowel theoretisch inzicht als praktische tips.
Wil jij leren hoe je data optimaal benut om het onderwijskundig beleid in jouw academie naar een hoger niveau te tillen? Ontdek hoe je met LOKANO, Dataloep, eigen data, resultaten van bevragingen, … slimme inzichten vertaalt naar een kwaliteitsvol beleid.
Word de motor van duurzame curriculumontwikkeling! Ben jij klaar om het verschil te maken in het onderwijs van morgen? Stap in de rol van curriculumcoach en begeleid jouw team op weg naar een krachtig, kennisrijk en samenhangend curriculum.