Sinds schooljaar 2021-2022 is het deel van de werkingsmiddelen, gebaseerd op leerlingenkenmerken, gekleurd. Scholen moeten die middelen verplicht aanwenden in het kader van het gelijke-onderwijskansenbeleid van de school.
In Vlaanderen is zittenblijven één van de opties wanneer een leerling op het einde van het schooljaar onvoldoende beantwoordt aan de vooropgestelde eisen. Uit verschillende onderzoeken blijkt echter dat zittenblijven niet altijd effectief is, maar afschaffen is ook niet zinvol. Omwille van wat wetenschappelijk onderzoek aangeeft en de mindshift naar meer leerlinggericht onderwijs, is het wenselijk om voor iedere leerling die onvoldoende behaalt de optie zittenblijven kritisch te bekijken en na te gaan of er geen andere aanpak is die meer geschikt is.
Met het oog op kwaliteitsvolle leerlingenbegeleiding, is het zinvol om met iedere leerling een intake te doen. Een sjabloon helpt je om dit gestructureerd aan te pakken.
Tijdens deze vorming ontdek je wat leerlingenbegeleiding in het DKO inhoudt en hoe het zorgbeleid hier een onderdeel van is. Je werkt een eigen beleid voor leerlingenbegeleiding uit, op maat van jouw academie.
Het decreet rechtspositie leerlingen bepaalt dat scholen sinds 1 september 2014 leerlingengegevens aan elkaar moeten doorgeven. De regelgeving geeft echter geen gedetailleerde lijst van welke gegevens doorgegeven moeten worden. OVSG ontwikkelde een kijkwijzer leerlingendossier en fiche overlegstructuur en rollen om scholen te ondersteunen bij de overdracht van leerlingengegevens.
In het deeltijds kunstonderwijs is er een toenemende aandacht voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Het document ‘ondersteunende maatregelen voor muziek’, ontwikkeld door Eureka in samenwerking met OVSG, is een praktisch werkinstrument voor iedereen die in het domein Muziek geconfronteerd wordt met leerlingen met leerstoornissen en leerproblemen. De STICORDI-fiches bieden leerkrachten achtergrond, concrete tips en hulpmiddelen om deze leerlingen beter te begeleiden.
Deze handleiding biedt een praktisch overzicht van mogelijke redelijke aanpassingen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in het domein Dans van het deeltijds kunstonderwijs.