Startende leraren opvangen, begeleiden en coachen is een belangrijke vaardigheid. We helpen jou om wegwijs-, leer- en werkbegeleiding sterk uit te bouwen. Zo kan je alle starters de juiste ondersteuning geven.
Aanvangsbegeleiding gaat over de structureel verankerde ondersteuning die tijdelijke personeelsleden krijgen om hun kerntaken te leren beheersen, zichzelf verder te ontwikkelen als persoon en professional en hun weg te vinden in hun onderwijsinstelling als werkplek en lerende organisatie. Het personeelslid moet tijdens de aanvangsbegeleiding coaching en ondersteuning krijgen.
Een professionaliseringsbeleid kadert binnen het brede personeelsbeleid van een academie. Het houdt rekening met de visie van de academie die uitgeschreven is in het artistiek pedagogisch project.
Om het onthaal en de begeleiding van nieuwe leerkrachten optimaal te ondersteunen, ontwikkelde OVSG een leidraad aanvangsbegeleiding. Deze leidraad helpt directies, aanvangsbegeleiders of leerkrachtenbegeleiders bij de aanvangsbegeleiding van beginnende leerkrachten in de school, de academie of het centrum.
Als aanvangsbegeleider ben je het eerste aanspreekpunt voor de startende leerkracht. We gaan samen in gesprek over de kansen en uitdagingen die je als aanvangsbegeleider ondervindt en wisselen ervaringen en tips uit.
Dit online en interactief contactmoment is een informeel overleg waarbij leraren leren met en van elkaar. De pedagogisch begeleider modereert het gesprek.
Hoe geef je als academie aanvangsbegeleiding vorm? Voel je je als aanvangsbegeleider in het deeltijds kunstonderwijs goed voorbereid en klaar voor je taak?
Hoe kan je jezelf als leerkracht instrument versterken in het groepsgericht maar toch individueel lesgeven?