Bouwstenen Leer Lokaal

Maak kennis met de vijf bouwstenen die samen het fundament vormen van Leer Lokaal en Leer Lokaal SO.

  • Leer Lokaal Bouwsteen Hersenen
  • Leer Lokaal Bouwsteen Plantje
  • Leer Lokaal Bouwsteen Spiegel
  • Leer Lokaal Bouwsteen Spiraal
  • Leer Lokaal Bouwsteen Web

Leer Lokaal

Totale persoonlijkheidsontwikkeling

De 16 Europese sleutelcompetenties vertrekken vanuit een breed perspectief op leren en leven.

Leer Lokaal verwerkt de 16 Europese sleutelcompetenties in de leerlijnen.

Kenniscreatie

Onder kenniscreatie verstaan we kennistoename op het vlak van informatie, ervaringen, vaardigheden en attitudes. Door geïntegreerd werken te stimuleren, faciliteren we het eigen leerproces. Via interactie, handelen, reflecteren … verwerven leerlingen stap voor stap meer kennis.

Leer Lokaal formuleert doelen die kenniscreatie stimuleren.

Visie kenniscreatie

Samenhang via geïntegreerd werken

Leer Lokaal ambieert en biedt ondersteuning aan om geïntegreerd te werken.

Visie samenhang via geïntegreerd werken

Onderzoek heeft aangetoond dat het spenderen van meer onderwijstijd aan een bepaald leergebied of thema gunstige effecten kan hebben op het leerproces van een kind. Om dat eerder beperkte effect te verhogen, is het belangrijk om de onderwijstijd efficiënt te gebruiken. Hierbij kan je geïntegreerd werken betrekken. Zo ontdekken leraren nog meer leerkansen.

Continue ontwikkeling

Continue ontwikkeling wordt gerealiseerd door een weloverwogen onderwijsaanbod en afstemming tussen de verschillende betrokkenen bij het leren.

Leer Lokaal hanteert een spiraalcurriculum met bijzondere aandacht voor scharniermomenten.

Leerlingen begeleiden

De samenleving kent een grote diversiteit en elk kind heeft recht op optimale onderwijskansen. Kwaliteitsvol onderwijs vertrekt vanuit deze realiteit en stemt het onderwijs en de begeleiding daarop af. Via het principe van het spiraalcurriculum wordt leerstof aangeboden die via herhaling nieuwe leerstof koppelt aan bestaande leerstof in toenemende complexiteit.

Leer Lokaal ondersteunt gedifferentieerd lesgeven.

Didactische wijzer - Leerlingen krachtig begeleiden met Leer Lokaal

Leer Lokaal SO

Totale persoonlijkheidsontwikkeling

Leer Lokaal SO plaatst de leerling centraal en richt zich op de totale ontwikkeling. Het is gebaseerd op de zestien Europese sleutelcompetenties van de Vlaamse regering en biedt een breed kader voor leren en leven. Totale ontwikkeling omvat ook het versterken van zelfbewustzijn, autonomie en individuele talenten, wat leidt tot een grotere zelfredzaamheid. Leerlingen worden aangemoedigd om verantwoordelijkheid te nemen voor hun keuzes, hun identiteit te onderzoeken, een positief zelfbeeld te ontwikkelen en het leerproces in eigen handen te nemen. Dit uit zich in diverse leerlijnen en leerplandoelen die deze groei actief ondersteunen.

Kenniscreatie

Leer Lokaal SO bevordert kenniscreatie door leerlingen stap voor stap kennis te laten opbouwen, zowel op het gebied van informatie, ervaringen als vaardigheden. Onderzoeks- en probleemoplossende vaardigheden zijn cruciaal, omdat ze leerlingen helpen de verbinding te maken tussen de lesstof en het dagelijks leven. Dit zorgt ervoor dat leren niet alleen motiverend, maar ook relevant wordt.

Samenhang via geïntegreerd werken

Leer Lokaal SO speelt in op de behoefte van jongeren om de wereld als een geheel te ervaren. Het stimuleert scholen om aandacht te besteden aan de samenhang binnen het leerplan. Door geïntegreerd te werken met verschillende leerlijnen leren leerlingen om onderwerpen als geheel te bekijken en de onderlinge verbanden te begrijpen. Dit helpt hen niet alleen complexe situaties beter te analyseren, maar ook om hun denkprocessen te verdiepen.

Continue ontwikkeling

De school stimuleert de continue ontwikkeling van elke leerling door een doordacht onderwijsaanbod en effectieve samenwerking tussen alle betrokkenen. Leer Lokaal SO bouwt voort op het spiraalcurriculum van het basisonderwijs en maakt voorkennis expliciet. Dit bevordert soepele overgangen, zoals die van het basisonderwijs naar het secundair onderwijs en van de eerste naar de tweede graad. Bovendien ondersteunt het de beeldvorming op zowel klas- als individueel niveau, zodat leerlingen op hun eigen tempo kunnen groeien.

Leerlingen begeleiden

In een diverse samenleving heeft elke jongere recht op optimale onderwijskansen. Kwaliteitsvol onderwijs speelt in op deze diversiteit door het lesgeven en de begeleiding hierop af te stemmen. Leer Lokaal stimuleert gedifferentieerd lesgeven via drie leerlijnen: de basisleerlijn, de ondersteuningsleerlijn en de verdiepingsleerlijn. Door hoge verwachtingen te stellen en duidelijke, haalbare doelen te formuleren, willen we elke leerling uitdagen om zijn of haar potentieel maximaal te benutten en waardevolle succeservaringen op te doen.

Verdiep je verder