De begeleidingsdiensten van OVSG, GO!, Katholiek Onderwijs Vlaanderen en Provinciaal Onderwijs Vlaanderen bundelen de krachten om samen, netoverschrijdend en Vlaanderenbreed acties en projecten uit te rollen voor het volwassenenonderwijs. Ook Ligo, de vroegere centra voor basiseducatie, werkt voor bepaalde thema’s mee.
Het decreet deeltijds kunstonderwijs (2018) verzekert het recht op een artistieke opleiding voor leerlingen met een beperking. Het referentiekader onderwijskwaliteit (rOK) vertrekt van dezelfde gedachte: leerlingenbegeleiding is er voor alle leerlingen. OVSG wil academies ondersteunen bij het uitwerken van een beleid op leerlingenbegeleiding.
Het Rad voor Kansenbevordering helpt je als school- en academieteam een kwalitatieve analyse te maken van het huidige (kans)armoedebeleid of gelijke-onderwijskansenbeleid. Met de reflectievragen krijg je vanuit meerdere invalshoeken zicht op de groeikansen.
De uitdagingen op het vlak van onderwijskwaliteit zijn niet min. Kwaliteitsontwikkeling is een begrip dat een ruime invulling kent. Daarbovenop is niet iedereen het erover eens wat goed onderwijs inhoudt. Toch worden er hoge verwachtingen gesteld aan scholen en academies. Systematisch en cyclisch onderzoeken, borgen en bijsturen worden vaak in één adem met kwaliteitsontwikkeling genoemd.
Het referentiekader voor Onderwijskwaliteit zet minimale verwachtingen voor kwaliteitsvol onderwijs uit. Ze weerspiegelen de beleidskracht van de Vlaamse scholen en waarderen de professionele schoolteams. Het referentiekader biedt houvast en respecteert de autonomie van alle scholen, centra en academies.
Wil jij leren hoe je data optimaal benut om het onderwijskundig beleid in jouw academie naar een hoger niveau te tillen? Ontdek hoe je met LOKANO, Dataloep, eigen data, resultaten van bevragingen, … slimme inzichten vertaalt naar een kwaliteitsvol beleid.
Ouders maken mee school, maar hoe geef je dat vorm als leerlingenbegeleider? In deze vorming leer je het denkkader van de ‘Betrokkenheidsboom’ kennen. Je krijgt concrete handvatten bij het versterken van de band met ouders, hen echt te betrekken en samen te bouwen aan een sterk ouder-schoolpartnerschap. We staan stil bij drempels én groeikansen: bij ouders, bij jou als professional en bij je schoolteam.
Wil je met je schoolteam bouwen aan een krachtige leeromgeving waarin elke leerling telt? Wil je als leraar focussen op wat er echt toe doet: krachtige didactiek in een rustige en veilige leeromgeving? In dit traject versterken jullie de brede basiszorg en het didactisch handelen. Jullie werken evidence informed en brengen het beleid op leerlingenbegeleiding écht tot in de klas.
Om scholen en academies te ondersteunen en handvaten te bieden bij hun kwaliteitsontwikkeling, ontwikkelde de pedagogische begeleidingsdienst van OVSG de reflectietool onderwijskwaliteit, (rOK-tool). De rOK-tool biedt beleidsteams een brede blik op de onderwijskwaliteit in hun school of academie vanuit het perspectief van het volledige team.