Filters

Actieve filters Wis filters

Zoeken

Actieve filters Wis filters
9 resultaten
Taak

Deelnemen aan lerende netwerken

De begeleidingsdiensten van OVSG, GO!, Katholiek Onderwijs Vlaanderen en Provinciaal Onderwijs Vlaanderen bundelen de krachten om samen, netoverschrijdend en Vlaanderenbreed acties en projecten uit te rollen voor het volwassenenonderwijs. Ook Ligo, de vroegere centra voor basiseducatie, werkt voor bepaalde thema’s mee.

Meer info
Taak

Beleid op leerlingenbegeleiding in deeltijds kunstonderwijs

Het decreet deeltijds kunstonderwijs (2018) verzekert het recht op een artistieke opleiding voor leerlingen met een beperking. Het referentiekader onderwijskwaliteit (rOK) vertrekt van dezelfde gedachte: leerlingenbegeleiding is er voor alle leerlingen. OVSG wil academies ondersteunen bij het uitwerken van een beleid op leerlingenbegeleiding. 

Meer info
Taak

Sterk SES- of GOK-beleid voeren

Het Rad voor Kansenbevordering helpt je als school- en academieteam een kwalitatieve analyse te maken van het huidige (kans)armoedebeleid of gelijke-onderwijskansenbeleid. Met de reflectievragen krijg je vanuit meerdere invalshoeken zicht op de groeikansen.

Meer info
Taak

Reflectietool onderwijskwaliteit (rOK-tool): instrument en traject

De uitdagingen op het vlak van onderwijskwaliteit zijn niet min. Kwaliteitsontwikkeling is een begrip dat een ruime invulling kent. Daarbovenop is niet iedereen het erover eens wat goed onderwijs inhoudt. Toch worden er hoge verwachtingen gesteld aan scholen en academies. Systematisch en cyclisch onderzoeken, borgen en bijsturen worden vaak in één adem met kwaliteitsontwikkeling genoemd. 

Meer info
Taak

Referentiekader voor Onderwijskwaliteit

Het referentiekader voor Onderwijskwaliteit zet minimale verwachtingen voor kwaliteitsvol onderwijs uit. Ze weerspiegelen de beleidskracht van de Vlaamse scholen en waarderen de professionele schoolteams. Het referentiekader biedt houvast en respecteert de autonomie van alle scholen, centra en academies.

Meer info
Professionalisering

Onderwijskundig beleid voeren in je academie op basis van data

Wil jij leren hoe je data optimaal benut om het onderwijskundig beleid in jouw academie naar een hoger niveau te tillen? Ontdek hoe je met LOKANO, Dataloep, eigen data, resultaten van bevragingen, … slimme inzichten vertaalt naar een kwaliteitsvol beleid.

Start op vrijdag 14 november 2025
Meer info
Professionalisering

De Betrokkenheidsboom: groei in ouder-schoolpartnerschap

Ouders maken mee school, maar hoe geef je dat vorm als leerlingenbegeleider? In deze vorming leer je het denkkader van de Betrokkenheidsboom’ kennen. Je krijgt concrete handvatten bij het versterken van de band met ouders, hen echt te betrekken en samen te bouwen aan een sterk ouder-schoolpartnerschap. We staan stil bij drempels én groeikansen: bij ouders, bij jou als professional en bij je schoolteam.

Start op dinsdag 30 september 2025
Meer info
Professionalisering

Maak van je basisschool een krachtige, didactische leeromgeving

Wil je met je schoolteam bouwen aan een krachtige leeromgeving waarin elke leerling telt? Wil je als leraar focussen op wat er echt toe doet: krachtige didactiek in een rustige en veilige leeromgeving? In dit traject versterken jullie de brede basiszorg en het didactisch handelen. Jullie werken evidence informed en brengen het beleid op leerlingenbegeleiding écht tot in de klas.

Meer info
Professionalisering

Aan de slag met de reflectietool onderwijskwaliteit (rOK-tool)

Om scholen en academies te ondersteunen en handvaten te bieden bij hun kwaliteitsontwikkeling, ontwikkelde de pedagogische begeleidingsdienst van OVSG de reflectietool onderwijskwaliteit, (rOK-tool). De rOK-tool biedt beleidsteams een brede blik op de onderwijskwaliteit in hun school of academie vanuit het perspectief van het volledige team.

Meer info