Problemen met inloggen?
Stuur een mailtje naar info@ovsg.be

 

Practicum voor de dansleerkracht en zijn begeleider: de kunst van vraag en aanbod

Een danser die op muziek danst, lijkt vanzelfsprekend. Waarom ook niet? Dans en muziek bestaan immers uit hetzelfde DNA en zijn 'slechts' een beweging in de tijd. Lotgenoten zeg maar.

Lees meer

Feedback en/of evaluatie

Is er een verschil bij evalueren en feedback geven? Welk doel heeft feedback/evaluatie? Wie geeft en wie ontvangt?

Lees meer

Improviseren met jongeren in de pop/jazz-afdeling

Improvisatie gebruiken in je combo les of instrument les bij jongeren is niet altijd evident. Vaak missen ze de durf en motivatie om hun creatieve denken te tonen.

Lees meer

Waarborgcoaches: De leerplannen in een notendop (extra sessie)

"Als waarborgcoach ondersteun je leerkrachten o.a. bij het doelgericht werken met leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Dit veronderstelt kennis van de leerplannen en de visie van waaruit deze opgebouwd zijn. Deze kennis vormt immers de basis om flexibel te kunnen en durven omgaan met het Gemeenschappelijk Curriculum.

Lees meer

GOK-Inspiratiedag

Een dag voor GOK-coördinatoren, begeleiders en directies om samen ervaringen uit te wisselen, met elkaar kennis te maken en expertise te delen.

Lees meer

Congresdag voor schoolbesturen

Tijdens dit congres voor schoolbesturen zoomen we in op de onderwijsactualiteit, op bestuurlijke optimalisatie en professionalisering. Prof. Edith Hooge (TIAS School for Business and Society), prof. Geert Devos (UGent), Patriek Delbaere, algemeen directeur van OVSG en Katrien Schryvers, voorzitter raad van bestuur, staan garant voor actuele en inspirerende bijdragen. Ook is er ruimte voor vragen, gesprek en netwerken.

Het programma is flexibel: deelnemers kunnen ofwel inschrijven voor de hele dag, een halve dag of een halve dag met lunch.

Lees meer

Voordracht: Refresh!

Wat werkt wel/niet bij voordracht? Waar loop je tegen aan? Waar liggen de kansen? Via case-studies wisselen we ervaringen en oplossingen uit, waar je concreet mee aan de slag kan.

Lees meer

'Muzikaal en gelukkig' in de AMV klas

Wat sommigen ook mogen beweren, ze bestaan echt: gelukkige AMV-leerlingen.

Ze zijn vooral gelukkig omdat ze de muziektaal ‚Äėal zingend‚Äô leren ontdekken. Zingen is en blijft het voornaamste element in de muzikale ontwikkeling van jonge kinderen. Liedjes zijn zonder enige twijfel de ideale opstap in het muzikaal aanvoelen van maatgevoel, ritme, melodie, harmonie, ademhaling, zinsbouw, enz.

Lees meer

TRAJECT GON

Met de hervorming in het verschiet, bevindt het GON zich in een transitiejaar. GON-begeleiders verleggen de focus van het kindgericht werken naar het ondersteunen van leraren. Hoe pak je dit aan? Hoe communiceer je hierover met alle betrokkenen? Welke werkvormen kunnen ingezet worden om de samenwerking op de klasvloer succesvol te maken?

Lees meer

Ontmoetings- & vormingsmoment orgel

Het Orgel in Vlaanderen i.s.m. OVSG organiseert opnieuw een ontmoetingsdag voor de orgelleerkrachten en ge√Įnteresseerden. De invulling kwam tot stand in overleg met de leerkrachten.

 

Lees meer

Eerstvolgende nascholingen

    Blijf op de hoogte

    e-zine voor stedelijk en gemeentelijk onderwijs