Startende leraren opvangen, begeleiden en coachen is een belangrijke vaardigheid. We helpen jou om wegwijs-, leer- en werkbegeleiding sterk uit te bouwen. Zo kan je alle starters de juiste ondersteuning geven.
De begeleidingsdiensten van OVSG, GO!, Katholiek Onderwijs Vlaanderen en Provinciaal Onderwijs Vlaanderen bundelen de krachten om samen, netoverschrijdend en Vlaanderenbreed acties en projecten uit te rollen voor het volwassenenonderwijs. Ook Ligo, de vroegere centra voor basiseducatie, werkt voor bepaalde thema’s mee.
Het decreet deeltijds kunstonderwijs (2018) verzekert het recht op een artistieke opleiding voor leerlingen met een beperking. Het referentiekader onderwijskwaliteit (rOK) vertrekt van dezelfde gedachte: leerlingenbegeleiding is er voor alle leerlingen. OVSG wil academies ondersteunen bij het uitwerken van een beleid op leerlingenbegeleiding.
Het Rad voor Kansenbevordering helpt je als school- en academieteam een kwalitatieve analyse te maken van het huidige (kans)armoedebeleid of gelijke-onderwijskansenbeleid. Met de reflectievragen krijg je vanuit meerdere invalshoeken zicht op de groeikansen.
Als school of academie beschik je over steeds meer informatiebronnen die je kan benutten om geïnformeerde beslissingen te nemen. Maar omgaan met de veelheid aan complexe informatiebronnen is ook een uitdaging.
BrusselWil jij ondersteuning bij het vormgeven van je personeels- en professionaliseringsbeleid? Via dit thematraject zet je samen met je kernteam de stap naar een sterker beleid en groei je als team binnen de academie. Schrijf je samen in voor dit traject.
Hoe onderwijskwaliteit uitrollen in het belang van de leerling, vanuit de context van jouw academie? Tijdens deze vorming leer je hoe je je visie versterkt en vertaalt naar een doordacht beleid. Daarna werk je je beleid uit tot op het operationele niveau via een werkbaar plan.
Wil je meer grip krijgen op het aanbod en onderwijskundig beleid van jouw academie? In dit intensieve vormingstraject krijg je heldere inzichten, praktische handvatten en concrete tools om je beleid onderbouwd en strategisch te versterken.
Kwaliteitsontwikkeling is een begrip dat een ruime invulling kent. Bovendien is niet iedereen het erover eens wat goed onderwijs inhoudt. Toch worden er hoge verwachtingen gesteld aan scholen en academies. Systematisch en cyclisch onderzoeken, borgen en bijsturen staat garant voor kwaliteitsontwikkeling. De rOK-tool ondersteunt daarbij.
Het referentiekader voor Onderwijskwaliteit zet minimale verwachtingen voor kwaliteitsvol onderwijs uit. Ze weerspiegelen de beleidskracht van de Vlaamse scholen en waarderen de professionele schoolteams. Het referentiekader biedt houvast en respecteert de autonomie van alle scholen, centra en academies.
Om scholen en academies te ondersteunen en handvaten te bieden bij hun kwaliteitsontwikkeling, ontwikkelde de pedagogische begeleidingsdienst van OVSG de reflectietool onderwijskwaliteit, de rOK-tool. Via dit traject leer je de informatie uit de rOK-tool analyseren, interpreteren en toepassen om zo je onderwijskwaliteit te optimaliseren.
Wil jij leren hoe je data optimaal benut om het onderwijskundig beleid in jouw academie naar een hoger niveau te tillen? Ontdek hoe je met LOKANO, Dataloep, eigen data, resultaten van bevragingen, … slimme inzichten vertaalt naar een kwaliteitsvol beleid.