Hoe pak je moeilijk gedrag aan op jouw secundaire school? Wil je jouw inzichten delen met jouw collega’s en hen ondersteunen/coachen bij de aanpak van moeilijk gedrag? Dat is dit inspirerende vormingstraject iets voor jou!
Moeilijk gedrag komt op alle scholen voor. Een leerling met moeilijk gedrag heeft recht op een onderbouwde aanpak van het schoolteam.
Je krijgt tijdens dit intensieve traject inzicht in wat moeilijk gedrag nu precies is, wat de oorzaken kunnen zijn en hoe je de leerlingen ondersteunt om ander gedrag te stellen.
Je krijgt opdrachten om je eigen skills te verbeteren en zo je collega’s te ondersteunen. Je neemt ook je eigen vaardigheden onder de loep.
Je leert hoe je je geleerde input kan meenemen naar het schoolteam om zo het schoolbeleid rond gedrag te versterken.
Je ontdekt nuttige methodieken en past ze toe op leerling-leerkracht en schoolniveau.
Je krijgt toegang tot een handige toolbox vol met materialen die je kan inzetten.
Voor leraren die in een secundaire of buitengewone secundaire school (uitgezonderd type 3) een mandaat hebben om collega’s te begeleiden in omgaan met moeilijk gedrag.
Bij voorkeur neem je met een afgevaardigde per graad deel aan het traject.
Deze groep bestaat uitsluitend uit deelnemers BuSO en SO.
Dag 1: Wat is moeilijk gedrag?
Dag 2: De leraar doet ertoe
Online terugkoppelmoment: Hoe sta je in je leerproces?
Dag 3: Wat als het gedrag moeilijk blijft?
Dag 4: Intervisie casus, communicatie en visie
Online reflectiemoment: Hoe kijk je terug op het traject?
Functietraject
6 dagdelen in Huis Madou te Brussel, verdeeld over 4 dagen
1 dagdeel online, verdeeld over 2 momenten
De online sessie wordt niet opgenomen.
Online aansluiten bij de fysieke sessies is niet mogelijk.
Omgaan met moeilijk gedrag vraagt een specifieke kijk en communicatiestijl van alle betrokkenen.
Soms val je vanuit een gevoel van onmacht terug op ‘oude’ systemen zoals straf en belonen. Vanuit wetenschappelijk onderzoek en praktijkvoorbeelden blijkt echter dat werken aan moeilijk gedrag betere resultaten behaalt bij alle betrokkenen, als je het doet vanuit de praktijk van ‘geweldloos verzet’.