Problemen met inloggen?
Stuur een mailtje naar communicatie@ovsg.be
(Vermeld duidelijk over welk platform het gaat.)

 

Inspiratiedagen Kleuteronderwijs: Maak tijd voor je thema

Introductie: Mensenkinderen – kindermensen, Janneke Hagenaar

Is een kind al een mens of moet het er nog een worden? En wat betekent het antwoord op deze vraag voor wat we in de opvoeding en in het onderwijs aan het doen zijn? Janneke Hagenaar heeft het over de kracht van spel als motor voor de ontwikkeling van het kind. Hoe hebben kinderen een stem in het leren en ontwikkelen. Hoe speelt de leraar een actieve rol speelt in dit waardevolle proces, als medespeler, pedagoog én didacticus.

 

Daarna kun je kiezen uit een reeks praktijkgerichte workshops die je in de voor- of namiddag kunt volgen. De inspiratiedag loopt van 9 tot 15 uur. Een broodjesmaaltijd is inbegrepen in de prijs.

Spel raakt. Stap mee in het spel van je kleuters, Janneke Hagenaar

Kinderen leren en ontwikkelen in en door spel, maar ze leren niet vanzelf. Daar hebben ze de interactie met een professional voor nodig. De kleuterleraar heeft een scherpe blik op wat er in spel aan leerwinst te halen valt. In de workshop bekijken en analyseren we beelden en ontwerpen we activiteiten rond spel voor de eigen praktijk.

Zindelijkheid? Wat zegt de wetenschap? Prof. Alexandra Vermandel (UA)

Hoort zindelijkheidstraining bij je taak als juf of meester in de peuterklas? Prof. Alexandra Vermandel schreef op basis van onderzoek en ervaringen een boek over dit thema. Klopt het dat kinderen later zindelijk worden? Wat zijn de gevolgen? Kunnen we dit trainen? En wiens taak is dat?

Pimp je winkel, van rommelhoek naar rijk spel, Pedagogisch begeleider OVSG

De winkel is in een kleuterklas dé hoek waarin reële situaties nagespeeld kunnen worden. Hoe kan je de winkel zo inrichten dat het leren en ontdekken van de kleuters geprikkeld wordt? Welke winkel kun je ontwerpen binnen je thema: een schoenenwinkel, een buurtwinkel of een supermarkt? Ontdek hoe je door betrokken winkelspel rijke leerkansen kan bieden.

Is je knutselwerkje klaar? Muvo in je thema, Pedagogisch begeleider OVSG

Ontdek in deze workshop hoe je je thema kan verrijken of opbouwen met een muzische bril. Kies een sterke impressie, neem tijd om met je kleuters op ontdekkingstocht te gaan met alle zintuigen en laat hen dan volop experimenteren. Een thema muzisch uitwerken omvat meer dan een knutselwerkje of een liedje, het is de wereld ontdekken met nieuwe ogen. Via beeld, muziek, drama, beweging en media krijgen kleuters vat op hun wereld, en krijg jij een beter zicht op hoe zij de wereld ervaren.

Stop met dat geprop. Thema’s met impact mogen langer lopen, Pedagogisch begeleider OVSG

Werken met thema’s is eigen aan het kleuteronderwijs. Hoe kies je een thema en hoe ga je er op een vernieuwende manier mee om? Via thema’s open je de wereld voor je kleuters en zorg je ervoor dat die steeds uitgebreider wordt. Observeren is hierbij een must. Wat zijn de interesses van je kleuters? Welke thema’s dagen kleuters uit om de wereld rondom zich écht te verkennen? Na deze workshop zul je aangenaam verrast zijn over het enthousiasme bij je kleuters!

Ik woon op de wc. Zindelijkheid en de invloed op jouw klaswerking, getuigenis uit de praktijk

Als je je elke dag over de allerjongsten op school ontfermt, dan weet je dat enkele peuters met een luier aan naar de klas komen. Hoe kunnen we met het zindelijk worden omgaan op een betekenisvolle, themagerichte manier? Welk beleid voert de school hierrond? We laten een school aan het woord die een heus zindelijkheidsbeleid uitwerkte. Je gaat naar huis met concrete tips.

Gluren bij de buren, een enthousiaste kleuterjuf aan het woord, getuigenis uit de praktijk

Een kleuterjuf laat je binnenkijken in haar klas en vertelt je enthousiast over de stappen die zij heeft gezet in het ‘spelend leren’, en vooral over de effecten die ze ziet bij haar kleuters. Een veel grotere betrokkenheid, een thema dat écht aanslaat en waar de kleuters over blijven vertellen, leerrijke momenten aangeboden in speelse contexten én een manier van werken waarbij je opnieuw tijd maakt om echt contact te maken en mee te spelen met je kleuters.

Buiten ben ik ook piloot, thematisch buitenspel, Pedagogisch begeleider OVSG

Je hebt je kleuters meegenomen in een thema dat hen helemaal ‘pakt’. De betrokkenheid is hoog. Het enthousiasme om meer te weten te komen, meer te doen rond het thema ook. Ze spélen niet dat ze bakker, piloot of metser zijn, ze gaan helemaal op in hun rol. En dan gaat de bel en is het speeltijd. Hoe kunnen we de speelplaats zodanig inrichten dat het fantasiespel van de kleuters ook daar verder geprikkeld kan worden? Of kunnen we de buitenruimte gebruiken in de loop van de klasdag? Er is niet veel nodig om je thema ook buiten voort te zetten.

Inspiratiedag Vilvoorde
Locatie: 

CC bolwerk

Cultureel Centrum Bolwerk
Bolwerkstraat 17
1800
Vilvoorde
Lesgever en data: 
Data: 
maandag 11 februari 2019 - 09:00 tot 15:00
Prijs: 
30€
Inspiratiedag Roeselare
Locatie: 

Fabriekspand Roeselare

Fabriekspand
Veldstraat 59
8800
Roeselare
Lesgever en data: 
Data: 
dinsdag 19 februari 2019 - 09:00 tot 15:00
Prijs: 
30€
Inspiratiedag Geel
Locatie: 

De Waai Geel

De Waai
Werft 28
2440
Geel
Lesgever en data: 
Data: 
dinsdag 26 februari 2019 - 09:00 tot 15:00
Prijs: 
30€
individu
Domeinen: 
 
1 Begin 2 Voltooid

Inschrijvingsformulier

Bij inschrijving moet een keuze aangegeven worden voor een workshop in de voormiddag en een workshop in de namiddag.

Eerstvolgende nascholingen

    Blijf op de hoogte

    e-zine voor stedelijk en gemeentelijk onderwijs