21/04/2016

Radicalisering voorkomen

Hoe maak je school in een diverse samenleving waarin radicalisering en polarisering regelmatig de kop opsteken? Leerkrachten staan voor complexe uitdagingen. Ze moeten omgaan met gevoelens van angst, ontreddering en soms zelfs agressie. OVSG pleit voor een preventieve aanpak gebaseerd op zeven krachtlijnen.

Momenteel is er een vraag die ons allen als leerkrachten bezighoudt: Hoe maken we school in tijden van radicalisering?’. In de huidige maatschappij is diversiteit alomtegenwoordig. Radicalisering en polarisering zijn niet weg te denken. In de scholen moeten leerkrachten omgaan met gevoelens van angst, ontreddering, felle argumenten, maatschappelijke, psychologische en geopolitieke vragen en soms zelfs met (verbale) agressie. Kortom, ze staan voor complexe uitdagingen. OVSG krijgt vaker vragen van scholen waarop we graag een antwoord willen bieden. 

OVSG wil hiervoor drie zaken aanreiken: zeven krachtlijnen die de preventieve aanpak toelichten, achtergrondinformatie over (de rol van de school bij) radicalisering en materialen waarmee scholen de krachtlijnen in de praktijk kunnen brengen (in ontwikkeling).

Door wat zich voordoet in de actualiteit (aanslagen in Brussel, in Ankara…) zijn we geneigd om ons vooral te focussen op radicalisering van jongeren met islamitische achtergrond. Er zijn echter verschillende vormen van radicalisering waarvoor de school alert kan zijn.

Verdiep je verder