Samenwerking academies en amateurkunsten

Lokaal samenwerken zit in het DNA van de academies. De leerlingen de kans geven om te laten zien wat ze kunnen en de lokale context binnenbrengen in de academie zijn speerpunten die terug te vinden zijn in veel artistiek-pedagogische projecten. Een van de doelstellingen van het DKO is de leerlingen voorbereiden op de amateurkunsten. Dat betekent niet dat we moeten wachten tot het einde van de opleiding om samen te werken.

Hoe kun je samenwerken met een open blik en met respect voor elkaars eigenheid.? Je vindt hier een opsomming van mogelijkheden ter inspiratie. 

DKO ontdekt amateurkunsten 

  • Leerlingen leren de werking van de vereniging kennen als extra aanbod, of als vervolg op de academie. Dit kan door een bezoek aan de activiteiten (proces) of door een concert of tentoonstelling (resultaat) bij te wonen. 
  • Leerlingen DKO leren specifiek instrumentarium, infrastructuur of materiaal kennen, wat misschien niet in de academie aanwezig is. 
  • Opleidingen binnen de amateurkunsten kunnen complementair zijn aan die van de academie, of initiëren nieuw aanbod en interesses bij de leerlingen. 
  • Leerkrachten van de academie hebben soms weinig binding met het lokale cultureel leven. Via amateurkunst leren ze dit socio-cultureel leven kennen. 
  • Amateurkunst kan een kwaliteitsvolle alternatieve leercontext zijn voor onderwijsdoelen die de leerlingen moeten verwerven. 

Amateurkunst ontdekt DKO

  • Leden, leerlingen en publiek stimuleren om blijvend te leren (verdiepen of vernieuwen) 
  • Uitnodigen voor workshops, lezingen of artistieke input 
  • Crossover-projecten
  • Amateurkunstverenigingen doen regelmatig onderzoeken die ook relevant zijn voor DKO (bv. studie over werken met leerlingen met een beperking).

DKO en amateurkunsten werken samen 

  • Samenwerkingen geven een lokale boost. Het lokaal orkest begeleidt het afstudeerconcert van een leerling of lid, verenigingen tonen zich op opendeurdagen en zijn aanwezig op activiteiten in de gebouwen van academie. 
  • Activiteiten van de academie zijn relevant voor amateurkunsten en nodigen uit: lezingen, voordrachten, experten vanuit amateurkunsten komen vertellen, leeractiviteiten op maat… 
  • Een gezamenlijk toonmoment, workshops, play-in, kampen, expo, inleiding op theater- of museumbezoek, terugkommomenten, … 
  • Experts uit de amateurkunsten evalueren mee leerlingen in het DKO (jury).
  • Amateurkunsten en DKO onderzoeken samen de lokale context (kansengroepen, lokale participatie, …). 
  • KunstKuur als kans om DKO en amateurkunsten kenbaar te maken in het leerplichtonderwijs. 
  • Samen het lokaal socio-cultureel beleid uitbouwen (bv. cultuur-, academie- en andere participatieraden). 
  • Samen de kwaliteit van lopende samenwerkingen evalueren om de kwaliteit van alle partners te verhogen. 
  • Samenwerken in het kader van subsidie talentontwikkeling. 
  • Veel amateurkunsten hebben opleidingen of artistieke momenten voor leerkrachten DKO.

Voorwaarden voor een goede samenwerking 

  • Gedeelde en gedragen visie op samenwerken 
  • Regelmatig overleg plegen of aftoetsen 
  • Kennen en erkennen 
  • Financiële middelen: projecten moeten goed omkaderd zijn om te lukken. 
  • Neem de gemeentelijke diensten mee. 
  • Formuleer heldere criteria om al dan niet samen in zee te gaan. 
  • Tijd om elkaar te leren kennen en om samenwerkingen organisch vorm te laten krijgen.

Hindernissen

  • Dubbel inschrijvingsgeld of lidgeld. 
  • Grotere veranderlijkheid van amateurkunsten. 
  • Soms een verschil van gevraagd engagement. Dit kan zowel inhoudelijk zijn, als naar verwachtingen. 
  • Minder gekend, onzekerheid, … 
  • Concurrentie als drempel voor samenwerken. 
  • Alternatieve leercontext: kwaliteitstoets is niet altijd evident om te doen.