Veelgestelde vragen OVSG-toets

Heb je een probleem of vraag over de OVSG-toets? Misschien vind je het antwoord in één van de veelgestelde vragen hieronder.

Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact op met de helpdesk via helpdesk.​toets@​ovsg.​be

Bestellingen

  • Onze school wil voor de eerste keer deelnemen aan de OVSG-toets.

    Bezorg de naam van de school, het instellingsnummer en het e-mailadres van de school aan OVSG via helpdesk.​toets@​ovsg.​be. Je ontvangt een mail met een registratiecode waarmee je de registratieprocedure kan doorlopen.

  • We hebben geen registratiemail ontvangen.

    Nam je school nog nooit deel aan de OVSG-toets of dateert de deelname van voor 2019? In dat geval beschikken we niet over de nodige gegevens om je een registratiecode te bezorgen en dien je een mail te sturen naar de helpdesk (helpdesk.​toets@​ovsg.​be) met vermelding van de naam van de school, het instellingsnummer en het e-mailadres van de school zodat we je een registratiecode kunnen bezorgen. Ontving je deze mail niet? Kijk dan eerst de map ongewenste items/​spam na voor je contact opneemt met de helpdesk.

    Dateert de deelname van je school aan de OVSG-toets van 2020 of later? In dat geval staat je school al geregistreerd en kun je als secretariaatsmedewerker of met de schoolaccount inloggen met het mailadres en paswoord van vorige editie om een bestelling te plaatsen. Ben je het paswoord van je account vergeten? Klik op de knop wachtwoord vergeten’ en geef het instellingsnummer en e-mailadres in. Het programma controleert of het geregistreerde e-mailadres overeenkomt met het ingevoerde en stuurt vervolgens een link om het wachtwoord opnieuw in te stellen.

  • Hoe bestel ik extra toetspakketten?

    Het is enkel mogelijk om bestellingen te plaatsen als secretariaatsmedewerker of als schoolbeheerder. Na het inloggen ga je naar Gegevens ingeven/​Bestelling toetsen.

  • Wat wordt verstaan onder een leerkrachtenexemplaar?

    Omwille van prijsstijgingen voorzien we geen gratis toetspakket per leerkracht meer. Een toetspakket bestaat uit een bronnenboekje en de verschillende toetsen. Voor de leerkrachten worden er wel gratis exemplaren van de instructiebundel voorzien. Dit wordt berekend in verhouding tot het aantal leerlingexemplaren. Er wordt er een extra kost aangerekend indien dit niet in verhouding is. Als je extra toetspakketten wenst te bestellen voor jou of je collega, voeg je dit toe in het veld aantal exemplaren’.

  • Krijg ik een bevestiging van de bestelling?

    Na het plaatsen van een bestelling als secretariaatsmedewerker of via de schoolaccount ontvang je steeds een bevestiging van je bestelling e-mail. Je kunt je geplaatste bestelling te allen tijde online raadplegen. Je bestelling wijzigen is mogelijk tot 1 april. Bij wijzigingen ontvangt de persoon die de aanpassing uitvoerde een nieuwe bevestigingsmail.

  • Ik zie wel het bestelscherm maar kan het aantal exemplaren niet wijzigen.

    Aangezien sommige scholen meerdere adressen hebben, worden de knoppen om je bestelling aan te passen enkel actief van zodra je op de vestigingsplaats klikt.

  • Tot wanneer kan ik bestellen of een bestelling aanpassen?

    Het is als secretariaatsmedewerker of via de schoolaccount mogelijk om tot 1 april te bestellen of je bestelling online te wijzigen. Dit doe je via het beheerscherm van de bestellingen. Kies voor wijzig de bestelling’, pas je bestelling aan en bevestig de bestelling. Vergeet niet om opnieuw akkoord te gaan met de voorwaarden.

    Na 1 april kun je enkel nog je bestelling wijzigen door contact op te nemen met OVSG via helpdesk.​toets@​ovsg.​be.

  • Onze school heeft minder/​nieuwe vestigingen dan bij de vorige toetseditie. Wat moeten we doen?

    Het is als secretariaatsmedewerker of via de schoolaccount mogelijk om een leveradres te wijzigen of te verwijderen. Indien je een leveradres wenst te wijzigen, klik je op het leveradres in kwestie en kies je in het beheerscherm voor de optie Pas leveradres/​aantal exemplaren aan’. Wijzig het formulier en klik onderaan op de knop pas aan”.

    Indien je een leveradres wenst te verwijderen, selecteer je het leveradres in kwestie en kies je in het beheerscherm voor de optie Verwijder leveradres’.

  • Onze school splitste recent op. Wat moeten we doen?

    Alle adressen van de vorige toetseditie worden steeds overgenomen in de bestelmodule. Als secretariaatsmedewerker of via de schoolaccount kun je dit aanpassen in het beheerscherm via de optie leveradressen beheren’.

    Heeft de nieuwe vestiging geen eigen instellingsnummer? Dan voeg je dit via nieuw adres’ toe aan de leveradressen. De rapportering van resultaten verloopt steeds op basis van het instellingsnummer. De resultaten van vestingplaatsen worden met andere woorden niet apart opgenomen.

    Heeft de nieuwe vestiging wel een eigen instellingsnummer? In dit geval dien je 2 aparte bestellingen te plaatsen. Voor de nieuwe vestiging ontving je automatisch een registratielink indien je behoort tot het GO! of OVSG. Neem contact op met OVSG via helpdesk.​toets@​ovsg.​be indien jouw school niet tot deze onderwijsnetten behoren.

  • Waarom kan ik geen bestelling plaatsen?

    Elke gebruiker krijgt een rol toegewezen via de schoolaccount. Aan elke rol hangen een aantal machtigingen vast. Een bestelling kan enkel geplaatst worden vanuit de schoolaccount of door de secretariaatsmedewerker.

  • Eén van onze klassen heeft twee leerkrachten in duobaan. Hebben beide leerkrachten toegang?

    De beheerder kan vanuit de schoolaccount de rol duo-leerkracht toewijzen aan één van de leerkrachten van deze klas. Aan elke rol hangen een aantal machtigingen vast. De duo-leerkracht kan resultaten ingeven, maar zelf geen leerlingen invoeren.

  • Kunnen personeelsleden zoals de zorgcoördinator ook een login hebben?

    Elke gebruiker krijgt een rol toegewezen via de schoolaccount. Aan elke rol hangen een aantal machtigingen vast. Naast de rol van schoolaccount zijn er ook rollen voor secretariaatsmedewerker, leerkracht, leerkracht LO, de zorgcoördinator en duo-leerkracht. 

    Dit laat personeelsleden toe om de punten van klassen te bekijken en materialen te raadplegen. De leerkracht LO kan daar bovenop ook punten voor de praktische proef LO registreren in de puntenmodule.

Puntenmodule

  • Hoe log ik in op de puntenmodule?

    Je kunt inloggen op de puntenmodule (www​.ovs​g​toet​sen​.net) met je e-mailadres en wachtwoord. Deze account wordt aangemaakt en toegewezen door de schoolbeheerder. Daarnaast kun je ook inloggen via de toegangsmethoden van Vlaanderen (met uitzondering van de schoolbeheerder) nadat je je account koppelt. 

  • Vanaf wanneer kan ik leerlingen invoeren?

    Leerkrachten (met uitzondering van de duo-leerkracht en leerkracht LO) kunnen na de krokusvakantie leerlingen ingeven via hun leerkrachtenaccount. Indien de leerlingen van je klas reeds een aantal praktische proeven aflegden, kun je nadien meteen de rubrics invullen of de resultaten bewaren in de puntenmodule.

Toetsomgeving

  • Wie kan het materiaal op de toetsensite raadplegen?

    Elke gebruiker krijgt een rol toegewezen via de schoolaccount. Aan elke rol hangen een aantal machtigingen vast. Naast de rol van schoolaccount zijn er ook rollen voor secretariaatsmedewerker, leerkracht, leerkracht LO, de zorgcoördinator en duo-leerkracht.

    Met uitzondering van de secretariaatsmedewerker heeft elke gebruiker toegang tot de toetsensite. Gebruik dezelfde inloggegevens als voor de puntenmodule om in te loggen op de toetsensite.

  • Waarom wordt er soms gesproken over Moodle?

    Met de term Moodle’ omschrijven we zowel onze digitale toetsenomgeving als de toetsensite. 

    Je vindt er per jaar de materialen voor zowel de praktische proeven als de pen- en papiertoetsen, materialen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften en materialen in functie van kwaliteitszorg.

    Moodle is een open source learning management system.

  • Hoe log ik in op de digitale toetsomgeving/​Moodle?

    Je dient eerst in te loggen op de puntenmodule (www​.ovs​g​toet​sen​.net) met je e-mailadres en wachtwoord. Deze account wordt aangemaakt en toegewezen door de schoolbeheerder. Daarnaast kun je ook inloggen via de toegangsmethoden van Vlaanderen (met uitzondering van de schoolbeheerder) nadat je je account koppelt . 
    Van zodra je ingelogd bent, kun je via het icoontje M2024’ rechts bovenaan doorklikken naar de digitale toetsomgeving. Je hoeft je niet opnieuw in te loggen op deze site. We voorzien hiervoor single-sign-on’.

  • Waar vind ik de rubrics terug?

    De rubrics worden aangeboden via de digitale toetsomgeving. De rubrics bij de praktische proeven kun je als PDF-document terugvinden onder de respectievelijke proef. Daarnaast is het ook mogelijk om rubrics digitaal in te geven. Hiervoor navigeer je op de toetsensite naar mijn startpagina’ en vervolgens naar de pagina digitale afname.

Digitale toets

  • Onze school wil graag deelnemen aan de digitale toetsen, maar gaf dit niet door bij bestelling.

    Je hoeft bij het plaatsen van een bestelling niet meer aan te geven of je digitaal wenst deel te nemen. Alle scholen hebben toegang tot de digitale toetsen na het plaatsen van een bestelling. Scholen die de digitale toetsen toch op papier willen afnemen, kunnen deze zelf afprinten via de documenten op het toetsenplatform. 

    Het voordeel van digitaal toetsen is dat de correctie door de computer gebeurt en de resultaten niet meer ingegeven moeten worden in de puntenmodule. Als jullie de pen- en papiertoets afnemen, dien je zelf de resultaten in te geven. 

    Om iedereen kennis te laten maken met de digitale toets, kan je na de bestelling de toetsen uit het pilootproject van de voorbije 2 jaren uitproberen. Later op het jaar zetten we ook enkele vragen online voor het grote publiek zodat ook jouw leerlingen – ouders weten hoe zo’n toetsomgeving eruitziet. 

    Digitale toetsen gebruiken heel veel servercapaciteit. Daarom werken we een spreidingsplan uit. Deelnemende scholen krijgen een periode toegewezen waarin ze de digitale toetsen kunnen afleggen. De school krijgt dan ongeveer een week tijd om alle leerlingen de toetsen te laten invullen.

  • Kan de digitale toets voorgelezen worden door voorleessoftware?

    Ja, wanneer de leerling of de school hier een licentie voor heeft. Dit gebeurt via een plug-in in de browser. Lees de handleiding.

  • Waar vind ik de toegangscodes voor de digitale toetsen?

    Je vindt de toegangscodes terug op het toetsenplatform. Je klikt hiervoor op mijn startpagina’ en vervolgens op de digitale afname van de respectievelijke editie.

  • Kan de digitale toets afgenomen worden op een tablet of chromebook?

    Moodle is compatibel met volgende browsers:

    • Chrome
    • Firefox
    • Safari
    • Edge

    Daarnaast is Moodle ook compatibel op mobiele apparaten met volgende browsers:

    • Safari
    • Chrome

    We raden je voor de beste ervaring en optimale veiligheid aan om je gekozen browser up-to-date te houden.

Helpdesk

Heb je een vraag?

Anita Kaufmann
02 506 50 03
Anita Kaufmann

Verdiep je verder