De uitdagingen op het vlak van onderwijskwaliteit zijn niet min. Kwaliteitsontwikkeling is een begrip dat een ruime invulling kent. Daarbovenop is niet iedereen het erover eens wat goed onderwijs inhoudt. Toch worden er hoge verwachtingen gesteld aan scholen en academies. Systematisch en cyclisch onderzoeken, borgen en bijsturen worden vaak in één adem met kwaliteitsontwikkeling genoemd.
Om scholen te ondersteunen en handvaten te bieden, ontwikkelde de pedagogische begeleidingsdienst van OVSG de reflectietool onderwijskwaliteit, kortweg rOK-tool. De rOK-tool biedt beleidsteams basis-, secundair- en deeltijds kunstonderwijs een brede blik op de onderwijskwaliteit in hun school of academie, vanuit het perspectief van het volledige team. Een bevraging gebaseerd op het referentiekader onderwijskwaliteit (OK-kader), specifiek op maat van jouw onderwijsniveau, vormt daarvoor het uitgangspunt.
De resultaten van de tool stellen beleidsteams in staat om vanuit het perspectief van een volledig team in te schatten waar de sterktes en werkpunten liggen op het vlak van onderwijskwaliteit. Daarnaast brengen we ook de eensgezindheid tussen de teamleden in kaart, eventuele blinde vlekken en peilen we naar actiebereidheid. Door nauw aan te sluiten bij het OK-kader, vormt de tool tegelijkertijd een aanleiding om het team meer vertrouwd te maken met het OK-kader en daarover in gesprek te gaan.
Via een dashboard raadpleegt de school of academie de resultaten. Meerdere filtermogelijkheden ondersteunen het lezen en interpreteren van de rijke dataset. De school of academie kan onder andere via het dashboard de antwoorden van verschillende deelgroepen met elkaar vergelijken. Op deze manier biedt de tool een krachtig uitgangspunt voor het geïnformeerd vormgeven van het kwaliteitsbeleid op school of de academie.
Werken aan kwaliteit vraagt engagement. Daarvoor ondersteunt OVSG scholen en academies die met de rOK-tool aan de slag gaan via een begeleidingstraject. Het invullen van de rOK-tool en het analyseren van de data vergen een inspanning van zowel het beleids- als school-/academieteam. Gemotiveerd in het traject stappen is met andere woorden noodzakelijk.
Lijkt het nu het ideale moment om te peilen naar de perceptie van je team omtrent onderwijskwaliteit? Of ben je nieuwsgierig naar hoe de tool en het traject de kwaliteitszorg op jouw school of academie verder kunnen ondersteunen? Neem dan contact op met jouw anker.