Sinds 1 september 2018 moet elke school verplicht een beleid op leerlingenbegeleiding ontwikkelen, implementeren en evalueren. Dit geïntegreerde beleid omvat vier begeleidingsdomeinen: onderwijsloopbaan, leren en studeren, psychisch en sociaal functioneren, preventieve gezondheidszorg.
Het tweede semester is de tijd van de aanmeldings- en inschrijvingsperiodes, zowel voor kleuter- en basisonderwijs als voor secundair onderwijs. Ouders kunnen bij CLB-medewerkers terecht voor hulp en ondersteuning. Het is heel belangrijk dat je als medewerker goed op de hoogte bent van de juiste procedures in de verschillende scholen, LOP-regio’s en niet-LOP-regio’s. Gebruik de informatie en tips om kansen te bevorderen.
Het decreet op leerlingenbegeleiding is van toepassing op zowel het basis- als het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding.
Het decreet regelt in eerste instantie de manier waarop CLB’s leerlingen begeleiden binnen vier specifieke domeinen, namelijk onderwijsloopbaan, leren en studeren, psychisch en sociaal functioneren en preventieve gezondheidszorg. Daarnaast bepaalt de regelgeving de rol die CLB en school hierin opnemen, én legt de regie hiervoor in handen van de school.
Deze kaders geven handvatten om het beleid op leerlingenbegeleiding te ontwikkelen, implementeren en evalueren.
Niet alleen leerlingen die het moeilijker hebben of zwakker presteren, maar ook artistiek of cognitief sterk begaafde leerlingen hebben specifieke onderwijsbehoeften. Het is belangrijk om ook hun noden te (h)erkennen en hier met een aangepast aanbod op in te spelen. Want ook voor hen moet het onderwijs voldoende uitdagend zijn.
Hoewel het deeltijds kunstonderwijs niet is opgenomen in het decreet leerlingenbegeleiding, biedt dit decreet heel wat inspiratie over leerlingenbegeleiding in de academies. We werkten een bundel uit met de doorvertaling van het decreet leerlingenbegeleiding naar het deeltijds kunstonderwijs. Deze inzichten ondersteunen de manier waarop academies de kwaliteitsverwachtingen uit het rOK en de verwachtingen uit het decreet deeltijds kunstonderwijs kunnen waarmaken.
Met het oog op kwaliteitsvolle leerlingenbegeleiding, is het zinvol om met iedere leerling een intake te doen. Een sjabloon helpt je om dit gestructureerd aan te pakken.
Het Rad voor Kansenbevordering helpt je als school- en academieteam een kwalitatieve analyse te maken van het huidige (kans)armoedebeleid of gelijke-onderwijskansenbeleid. Met de reflectievragen krijg je vanuit meerdere invalshoeken zicht op de groeikansen.
Handelingsgericht werken maakt effectief onderwijs en effectieve leerlingenbegeleiding concreet, zodat onderwijsprofessionals beter met overeenkomsten en verschillen tussen leerlingen kunnen omgaan. Werk je handelingsgericht, dan focus je op succeservaringen voor alle leerlingen in de academie.