15/03/2023

Kunstacademie Eeklo trekt naar het hoge noorden

De Kunstacademie van Eeklo is de eerste Vlaamse academie voor beeldende kunsten die projectsubsidies Erasmus+ binnenhaalt om samen te werken met een kunst- en cultuurhuis in Oslo. Niet toevallig gaat het naar Noorwegen, waar ze een gelijkaardig gesubsidieerd deeltijds kunstonderwijs als wij hebben.

Kunstcademie Eeklo
Kunstacademie Eeklo

In de krokusvakantie maakten de leerlingen van Beeldatelier Waarschoot (Eeklo) online kennis met hun leeftijdsgenootjes in Oslo. Drie dagen lang wisselden ze ideeën uit en maakten ze ontwerpen om uiteindelijk te komen tot een grote muurschildering met animaties, die ze in de paasvakantie samen zullen uitvoeren in Oslo. Dan trekken 27 tien- à twaalfjarigen vijf dagen naar Noorwegen. 

Directeur Roos Lauwaert en leraar beeldatelier Sigrid Olsen vertellen hoe het project tot stand kwam. Ook Annika Ingelaere, leerkracht Beeldatelier, ondersteunt het project, onder andere met digitale inhouden en begeleiding van de reis naar Oslo. 

Roos Lauwaert: Tijdens de coronapandemie maakte ik tijd voor functioneringsgesprekken. Ik startte bij de leraren die een paar jaar verwijderd zijn van hun pensioen en vroeg wat er nog op hun verlanglijstje stond.” 

Sigrid Olsen: Ik droomde van een uitwisselingstraject met mijn leerlingen naar Noorwegen. Ik heb een beetje Noors bloed maar ben er niet opgegroeid. De samenwerking met het kunst- en cultuurhuis Sjøholmen kwam tot stand na contact met het consulaat van Noorwegen in Antwerpen. Sjøholmen wil anderstalige jongeren alle kansen geven om een artistieke opleiding te kunnen volgen. Ze dragen wederzijds respect en culturele openheid hoog in het vaandel. Dat sluit mooi aan bij de visie van onze academie. We moesten op zoek naar subsidies en een gesprek met onze pedagogisch begeleider bracht ons bij Erasmus+. Later volgde nog een andere Noorse partner: Connected Art. Zij ondersteunen ons door kindvriendelijke digitale tools en apps te zoeken.” 

Hoe verliep het proces?

Roos Lauwaert: Een Erasmus+ aanvragen is niet vanzelfsprekend voor het deeltijds kunstonderwijs, zeker niet voor kinderen jonger dan twaalf. We kozen voor een kleinschalig partnerschap. Er zijn elk jaar twee deadlines om een aanvraag in te dienen. Experten beoordelen je dossier via een inhoudelijke analyse en een score. Aanvragen moeten minstens 60100 halen en met een score van minstens 50% in elk van de toekenningscriteria kom je in aanmerking. De eerste keer behaalden we in totaal nipt 60%, maar onvoldoende op een van de criteria. We verwerkten de feedback en dienden onze aanvraag een tweede keer in. Met succes! We kunnen nu rekenen op een projectfinanciering van 60 000 euro.” 

Wat zou je andere academies aanraden die internationaal willen gaan? 

Roos Lauwaert: Je mag niet onderschatten hoe veel tijd en administratie er bij een Erasmus+ project komt kijken. Idealiter voorzie je hiervoor binnen het project een betaalde partner die het proces volledig kan monitoren, van bestelbonnen tot draaiboeken. Wie zich hierdoor niet laat afschrikken, stelt een gedetailleerde spreadsheet op met acties, budgetten, tijdslijnen, evaluaties en documentatie om de eindafrekening niet in gevaar te brengen. Wij hebben in ons project verschillende rollen: coördinator, penvoerder, partner. Zo weet iedereen duidelijk wat verwacht wordt.” 

Hoe zijn de reacties van leerlingen en ouders?

Sigrid Olsen: Het is niet evident om als tienjarige met je academie naar Noorwegen te vliegen. Sommige kinderen hebben nog nooit een vliegtuig genomen. Maar leraars, ouders én leerlingen zijn heel enthousiast. De driedaagse start in de krokusvakantie was een schot in de roos. De kinderen maakten de eerste ochtend online kennis met hun Noorse buddy. Leraren maakten accounts aan en via een QR-code en Whatsapp gingen we met i-pads aan de slag. Om elkaar te begrijpen, gebruikten we de chatfunctie van Microsoft Translator. We deden samen onderzoek, we wisselden thema’s en technieken uit voor de muurschildering, ontwierpen animaties en mascottes. En dankzij de online tools deden we dat écht samen met Noorwegen. Een geweldige ervaring.” 

Haai als mascotte, rendierstoofpotje op het menu

En hoe vonden de kinderen het om drie dagen online samen te werken? 

Laura en Amelie weten al dat god dag’ goededag’ betekent en dat je bra’ zegt als je iets goed vindt. Ze tekenden insecten met Chinese inkt die later vergroot en met een lasercutter uit hout gesneden worden. De tweede dag naaiden ze met wol en stof aan een haai als mascotte. Ten slotte werd er gewerkt op twee grote schilderdoeken. Ze schilderden in allerlei tinten groen met kwast en verfrolletjes om alvast te wennen aan het grote formaat, een muur van tien op twee meter. 

Leon en Jonas deden de voorstudie van het bos samen met hun Noorse buddy’s Filip en Benjamin die ook allebei tien jaar zijn. Ze gaan voor de eerste keer in hun leven met een vliegtuig op reis. Ze kijken ook uit naar het hostel waar ze Noorse zalm en rendierstoofpotje serveren. 

Saar toont trots een boekje over Noorwegen dat ze voor haar verjaardag kreeg. In haar klas op school heeft ze ook al verteld over de uitstap met het beeldatelier. Met haar buddy Cautar heeft ze weetjes en voorstudies uitgewisseld. Voorlopig blijven ze via sociale media in contact met elkaar. 

Tot in de paasvakantie! 

Dit artikel verscheen in Imago, tijdschrift voor stedelijk en gemeentelijk onderwijs, maart 2023.