Het laten versnellen van een leerling is best een heel goed overwogen interventie in de zorg voor een cognitief sterk functionerende (CSF) leerling.
Voor een versnelling van een CSF-leerling ga je niet over één nacht ijs. Dit vraagt een gefaseerd plan van aanpak waarin alle betrokkenen op de leerling (en indien mogelijk ook de leerling zelf) meegenomen worden.
Over het laten versnellen van kinderen en jongeren (bv. twee jaar in één, een klas overslaan, …) bestaan heel uiteenlopende meningen.
Bezorgdheden hierover worden ook vaak gedeeld tijdens een zorgoverleg, in de leraarskamer, aan de schoolpoort, …
Resultaten uit internationaal onderzoek helpen ons om een objectieve blik te werpen op het versnellen van CSF-leerlingen. Inzichten uit die onderzoeken doorprikken hardnekkige mythes over versnellen.
Versnellen van een leerling kent verschillende vormen.
Een versnelling kan pas succesvol zijn als aan een aantal basisvoorwaarden is voldaan. Het is geen eindpunt in de maatregelen die je voorziet voor een aantal CSF-leerlingen.
Leraren basisonderwijs
Leraren secundair onderwijs
Zorgcoördinatoren basisonderwijs
Leerlingenbegeleiders secundair onderwijs
Directeuren basis- en secundair onderwijs
Tijdens deze vorming leer je:
Titel | Locatie en lesgever | Datum en uren |
---|---|---|
Titel |
Locatie en lesgever
Interactief webinar
Sofie Ceulemans |
Datum en uren
maandag 26 mei 2025
09:00 - 12:00 |
Type | Tarief |
---|---|
Type Leden | Tarief 70 euro |
Type Niet-leden | Tarief 77 euro |
BCSF B4 ONLINE