Nieuw Kleuteronderwijs

Signaleren van cognitief sterk functionerende peuters en kleuters in fase 1 van Leer Lokaal

Elke school telt een aantal cognitief sterk functionerende peuters en kleuters. Hoe herken je hen in jouw klas?

Dit zijn peuters en kleuters met een grote leerhonger die je best blijft voeden.

Hoe kan je met jouw begeleiding en aanbod aansluiten bij de versnelde ontwikkeling van die peuters en kleuters?

Deze activiteit is afgelopen.

Over de opleiding

Cognitieve begaafdheid is een persoonlijkheidseigenschap waarmee sommige peuters en kleuters geboren worden. Die cognitief sterk functionerende peuters en kleuters ontwikkelen op een sneller tempo dan een gemiddelde peuter/​kleuter. Zij hebben nood aan specifieke onderwijs- en begeleidingsbehoeften. Het is belangrijk om al op jonge leeftijd op te merken of een peuter/​kleuter beschikt over deze eigenschap zodat ze van in de vroege ontwikkeling een passende begeleiding kunnen krijgen. Je sluit met jouw onderwijsaanbod aan bij de onderwijsbehoeften van die peuters en kleuters.

Voor wie

Kleuteronderwijzers en kleuterjuffen: peuterklas, eerste en tweede kleuterklas

Zorgcoördinatoren

Programma

Tijdens deze vorming leer je:

  • signalen van sterk cognitief functioneren en van cognitieve begaafdheid herkennen bij peuters en kleuters;
  • inspelen op de onderwijs- en begeleidingsbehoeften van cognitief sterke peuters en kleuters;
  • waarom het heel belangrijk is dat je al op jonge leeftijd aansluit bij de ontwikkeling van het kind;
  • signalen van onderpresteren bij peuters en kleuters herkennen;
  • hoe je dit onderpresterend gedrag kan voorkomen en omkeren.

Praktisch

Halve dag - interactief webinar
(de online sessie wordt niet opgenomen)

Heb je een vraag?

Viv Delhez
02 506 50 99