Een sterke vorm van binnenklasdifferentiatie voor cognitief sterk functionerende (CSF) leerlingen is de methodiek van het compacten en verrijken
Leren doe je in jouw zone van naaste ontwikkeling (= jouw leerzone). Alle leerlingen, ook de cognitief sterke, moeten ervaren dat leren werken is, dat leren inspanning vraagt en dat leren lastig kan zijn.
Om de cognitief sterk functionerende leerlingen in hun leerzone te brengen is die binnenklasdifferentiatie dus een must.
Alle leerlingen in de klas door de leerkuil loodsen, ook de cognitief sterke! Dit is een mooi streefdoel binnen een goede onderwijsleerpraktijk.
De CSF-leerlingen moeten ervaren dat het leren voor hen ook lastig is, dat ze voor obstakels komen te staan en strategieën moeten toepassen om die obstakels te overwinnen en hun leerdoel te behalen.
Vaak is het reguliere aanbod voor de CSF-leerlingen niet uitdagend genoeg om te ervaren dat leren ook een inspanning vraagt.
Compacten en verrijken is een methodiek waarmee je tegemoet komt aan de onderwijsbehoeften van de CSF-leerlingen. Naast het compacten van de reguliere leerstof (wat overbodig is gaat eruit) daag je de CSF-leerling uit tot leren en doorzetten d.m.v. een verrijkt leerstofaanbod.
Dit verrijkingswerk is niet vrijblijvend voor de CSF-leerling. Het zijn ‘moetjes’ en geen ‘magjes’ die geëvalueerd en gerapporteerd worden.
Leraren lagere school
Zorgcoördinatoren basisonderwijs
Geïnteresseerde leraren secundair onderwijs
Tijdens deze vorming leer je:
Titel | Locatie en lesgever | Datum en uren |
---|---|---|
Titel |
Locatie en lesgever
Interactief webinar
Sofie Ceulemans |
Datum en uren
maandag 17 maart 2025
09:00 - 12:00 |
Type | Tarief |
---|---|
Type Leden | Tarief 70 euro |
Type Niet-leden | Tarief 77 euro |
BCSF B3 ONLINE