Nieuw Lager onderwijs

Onderwijs aan cognitief sterk functionerende leerlingen binnen fase 3 en 4 van Leer Lokaal

Een sterke vorm van binnenklasdifferentiatie voor cognitief sterk functionerende (CSF) leerlingen is de methodiek van het compacten en verrijken

Leren doe je in jouw zone van naaste ontwikkeling (= jouw leerzone). Alle leerlingen, ook de cognitief sterke, moeten ervaren dat leren werken is, dat leren inspanning vraagt en dat leren lastig kan zijn.

Om de cognitief sterk functionerende leerlingen in hun leerzone te brengen is die binnenklasdifferentiatie dus een must.

Over de opleiding

Alle leerlingen in de klas door de leerkuil loodsen, ook de cognitief sterke! Dit is een mooi streefdoel binnen een goede onderwijsleerpraktijk.

De CSF-leerlingen moeten ervaren dat het leren voor hen ook lastig is, dat ze voor obstakels komen te staan en strategieën moeten toepassen om die obstakels te overwinnen en hun leerdoel te behalen.

Vaak is het reguliere aanbod voor de CSF-leerlingen niet uitdagend genoeg om te ervaren dat leren ook een inspanning vraagt.

Compacten en verrijken is een methodiek waarmee je tegemoet komt aan de onderwijsbehoeften van de CSF-leerlingen. Naast het compacten van de reguliere leerstof (wat overbodig is gaat eruit) daag je de CSF-leerling uit tot leren en doorzetten d.m.v. een verrijkt leerstofaanbod.

Dit verrijkingswerk is niet vrijblijvend voor de CSF-leerling. Het zijn moetjes’ en geen magjes’ die geëvalueerd en gerapporteerd worden.

Voor wie

Leraren lagere school
Zorgcoördinatoren basisonderwijs
Geïnteresseerde leraren secundair onderwijs

Programma

Tijdens deze vorming leer je:

  • de metafoor van de leerkuil toepassen op het leren van CSF-leerlingen;
  • zinvol differentiëren zodat de CSF-leerlingen ook leren binnen hun zone van naaste ontwikkeling;
  • wat compacten is, waarop je compacten kan toepassen en hoe je dit concreet kan doen;
  • wat, wanneer en hoe je de leerstof kan verrijken (verdiepen en verbreden). Je maakt ook kennis met de criteria voor goede verrijkingsmaterialen;
  • dat compacten en verrijken best een doorgaande lijn vormt binnen de lagere school;
  • dat verrijkingswerk geëvalueerd wordt en hoe je dit kan rapporteren.

Data en locaties

maandag 17 maart 2025

Toon details SCHRIJF JE IN
Sessies
Titel Locatie en lesgever Interactief webinar
Sofie Ceulemans
Datum en uren maandag 17 maart 2025
09:00 - 12:00
Tarieven voor het hele traject
Type Leden Tarief 70 euro
Type Niet-leden Tarief 77 euro
Cursuscode

BCSF B3 ONLINE

Praktisch

Halve dag - interactief webinar

Data en locaties

Heb je een vraag?

Viv Delhez
02 506 50 99