18/03/2020

OVSG ondersteunt scholen met webinars over online lesgeven

Door het Corona-virus zijn alle scholen nu op zoek naar innovatieve onderwijsmethodes om les te kunnen geven vanop afstand,” zeg Patriek Delbaere, algemeen directeur van de Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten. Onze pedagogische begeleidingsdienst wil de scholen, centra, academies en hun teams hierbij maximaal ondersteunen. Daarom organiseren wij in samenwerking met experten een reeks gratis webinars met praktische adviezen.”

In deze sessies kunnen directies, leerkrachten en begeleiders live een toelichting volgen van experts over e-leren en vragen stellen. Het eerste virtuele debat gaat door op donderdag 19 maart van 16 uur tot 17.30 uur. Het is de bedoeling de volgende weken, telkens op donderdag, andere aspecten van afstandsleren aan bod te laten komen.

Donderdag komen deze sprekers aan het woord:

• Martin Valcke is voorzitter van de vakgroep onderwijskunde bij de faculteit psychologie en pedagogische wetenschappen van de UGent. Hij zal zijn 5-puntenplan voor de opstart van afstandsleren in scholen voorstellen.
  • Koen Timmers is lector op de hogeschool PXL, leraar in CVO De Verdieping en oprichter van zelf​stu​die​.be, een online school met 20 000 online studenten. In 2018 behoorde hij tot de 10 finalisten voor de Global Teacher Prize.
  • Katrien Bernaerts is projectbegeleider bij Toll-net, waar ze didactische en technische ondersteuning biedt op het vlak van e-learning aan een netwerk van docenten, coördinatoren, directies en pedagogisch begeleiders in de volwasseneneducatie.

Er zijn 100 plaatsen voorzien. Diegenen die er donderdag niet live bij kunnen zijn, kunnen het webinar vanaf vrijdag ook online bekijken op de site van OVSG.

OVSG is een een digitale kennisorganisatie, die ten dienste staat van haar leden. De huidige omstandigheden stimuleren ons om vanuit de pedagogische begeleiding op een creatieve manier werk te maken van de ondersteuning van onze scholen.” Aldus Elias Hemelsoet, coördinator van de studie- en ontwikkelingsdienst van OVSG. Via de webinars brengen we leerkrachten, pedagogisch begeleiders en adviseurs en experten virtueel bij elkaar om de uitdagingen waar we voor staan, gezamenlijk aan te gaan. We kiezen bewust voor samenwerking met deskundige academici, om ook nu op een onderbouwde manier maximaal werk te blijven maken van onderwijskwaliteit.”