18/11/2021

Nieuw platform voor muziekleraren vernieuwt muziekonderwijs

Het gloednieuwe onlineplatform mix voor muziekleraren biedt informatie, inspiratie en lesideeën. Het muziekonderwijs is volop in beweging: leerlingen zijn verschillend, het is niet altijd makkelijk om hen te blijven motiveren en het onlinewerken is sinds corona ingebed. Mix bundelt de krachten uit diverse landen. OVSG is trekker van dit project. Het platform wordt in november voorgesteld aan muziekleraren in Finland, Nederland en Vlaanderen.

Wie muziek speelt, verwerft cognitieve en sociale vaardigheden, wordt weerbaarder en ontwikkelt zich persoonlijk. Daarom moet muziekonderwijs bereikbaar zijn voor élk kind. Muziekleraars zoeken naar nieuwe manieren om hun leerlingen aan te spreken. Dat blijft een zoektocht. Want het publiek wordt steeds diverser en is niet altijd gemakkelijk te bereiken – denk maar aan de coronacrisis. Het nieuwe e-lerenplatform mix biedt een oplossing. Het kwam tot stand in een Erasmus+ project waaraan Vlaanderen (OVSG), Nederland (Cultuurconnectie) en Finland (Lapland Music Institute) deelnamen.

Niet alleen Vlaamse leraren zoeken naar vernieuwing voor hun muziekonderwijs. In alle landen vragen ze zich af hoe ze kunnen werken met diverse groepen. Net daarin ligt de meerwaarde van deze internationale samenwerking. Door kennis, inspiratie en praktijkvoorbeelden te delen uit verschillende landen, wordt de tool rijker voor elke muziekleraar. 40 leraren uit de deelnemende landen hebben een testversie uitgeprobeerd. Zij reageerden positief: Dit inspireert me om creatieve werkvormen uit te proberen in de klas en om sterker te werken met diverse groepen.’ En ook: Verfrissend om te zien om te zien hoe muziek in andere landen wordt onderwezen!’

Drie thema’s

De drie hoofdthema’s van mix sluiten aan bij de actuele uitdagingen in het muziekonderwijs.

  • Diversiteit: muziekleraars worden zich bewust van de verschillen tussen leerlingen. Mix biedt getuigenissen, oefeningen en reflectiemateriaal om aan de slag te gaan met diverse groepen.
  • Creativiteit is essentieel bij improviseren, uitvoeren en componeren. Ook hiervoor krijgt de leraar een pak inspiratie.
  • Ludodidactiek draait om het integreren van spelprincipes in onderwijs. Zo kunnen leraren inspelen op de leefwereld van hun leerlingen en hun motivatie verhogen.

Maak je eigen mix

Leraren die een account aanmaken, kunnen in interactie gaan en vragen stellen bij of feedback geven over het materiaal. Door hun account te personaliseren, krijgen ze een eigen cursus of een gepersonaliseerde digitale bib rond muziekeducatie. De gebruikers van de testversie konden dat waarderen:

Heerlijk dat je je account zo kunt personaliseren en vooruitgang en resultaten zien bij jezelf.’

Events in november

In november worden vier events georganiseerd in Vlaanderen, drie in Nederland en twee in Finland om het platform voor te stellen. Het is de bedoeling dat de inspiratie en ervaringen zich vervolgens verder verspreiden bij alle muziekleraren.

Ik beveel mix met plezier aan mijn collega’s aan. Iedereen zal in mix zeker nieuwe ideeën opdoen.’

Home | mix (mix​mu​si​cedu​ca​ti​on​plat​form​.eu)

CONTACT