Extra oefenkansen Nederlands creëren

Een taal leer je door ze te horen en te spreken. Oefenen is belangrijk om een taal onder de knie te krijgen. Een ouderwerking die openstaat voor alle ouders kan op een relatief eenvoudige manier oefenkansen bieden. De school kan hierin ondersteunen of zelf oefenkansen creëren.

Niet iedereen leert een taal op dezelfde manier, op hetzelfde tempo, … Vanuit het project Ouderwerkingen creëren Oefenkansen bieden de ouderkoepels (KOOGO, VCOV en GO! ouders) ouderwerkingen en scholen methodieken en materialen aan om deze oefenkansen te realiseren.

Deze bundel bevat 26 methodieken en heel wat ondersteunend materiaal en activiteitsideeën waarmee scholen en ouders meteen aan de slag kunnen. De bundel heeft oog voor alle beheersingsniveaus van het Nederlands. De indeling volgt het systeem van de taaliconen van het Huis van het Nederlands en de Vlaamse Gemeenschapscommissie.

  • Je spreekt of begrijpt nog niet zo veel Nederlands.
  • Je begrijpt al een beetje Nederlands, maar je durft nog niet zo goed praten.
  • Je begrijpt al veel Nederlands en je kan ook al iets vertellen. Je maakt soms nog fouten of je hebt wat hulp nodig.
  • Je spreekt en begrijpt vlot Nederlands. Je moet weinig inspanningen doen om de taal te begrijpen.

Vaak is het mogelijk om de activiteit op een eenvoudige manier gemakkelijker of moeilijker te maken. Tijdens het oefenmoment zelf kunnen ouders elkaar onderling ondersteunen wanneer het niveau te moeilijk blijkt.

De methodieken zijn voor àlle ouders bruikbaar en nuttig, of ze nu Nederlands- of anderstalig zijn. Meeleven met het schoolgebeuren en meedoen tijdens activiteiten is een ideale gelegenheid om met het Nederlands in contact te komen. Een oefenkans zit dan ook in een klein hoekje – iemand durven aanspreken en vragen hoe het ermee gaat is vaak al voldoende om mensen de kans te geven Nederlands te oefenen.

Interessante publicaties

Mijn DENK schrift

Mijn DENK!-schrift

Didactische publicatie
Cover De beste lezers zitten in mijn klas

De beste lezers zitten in mijn klas!

Didactische publicatie