Eerste hulp bij de nieuwe website

De website van OVSG kreeg een moderne lay-out en duidelijke structuur en is een stuk gebruiksvriendelijker. De informatie en documenten op het vroegere extranet en het DKO-lerarenplatform krijgen een plek op onze website.

Je account op Mijn OVSG

In je per­soon­lij­ke Mijn OVSG-omge­ving vind je nieuws en onder­wer­pen op maat van jouw onder­wijs­ni­veau en inte­res­ses terug. Ook kan je er je professionaliseringsover­zicht raadplegen en de attes­ten en het les­ma­te­ri­aal van gevolg­de vormingen of begeleidingen downloaden.

Waarom heb ik een account nodig?

  • Wanneer je voor een vorming uit ons professionaliseringsaanbod wil inschrijven, heb je een Mijn OVSG-account nodig. Volgde je in het verleden al een vorming? Dan migreerden we je account naar onze nieuwe website.
  • De meeste informatie op onze website kan je zonder account raadplegen. Sommige bronnen en documenten bieden we enkel aan onze leden aan. Daarom is het belangrijk dat we weten voor welke school of welk schoolbestuur je werkt. Dan is een koppeling met je eID of de app itsme nodig.
  • OVSG ontwikkelt heel wat tools om je te helpen bij je praktijk, zoals bijvoorbeeld de OVSG-toets, het DKO-kompas en de rOK-tool. Op termijn zijn al je OVSG-apps via de website toegankelijk. Afgelopen dus met verschillende logins voor diverse tools. Op dit moment is de OVSG-toets al geïntegreerd. Andere tools volgen.

Veelgestelde vragen

  • Hoe maak ik een account aan?

    Dat maakten we zo eenvoudig mogelijk. We hebben enkel je voornaam, familienaam en e-mailadres nodig.

    1. Ga naar Mijn OVSG en klik op Maak een account aan’.
    2. Vul het formulier in.
    3. Klik op de via e-mail toegestuurde link om om je account te activeren.
  • Ik had al een account, wat nu?

    Volgde je ooit al een vorming bij OVSG? Dan is de kans groot dat we je account naar onze nieuwe website migreerden. Veiligheid is erg belangrijk, en daarom vragen we je een nieuw wachtwoord in te stellen. We stuurden je daarvoor onlangs een e-mailbericht. Kreeg je dit niet, ga dan als volgt te werk.

    1. Ga naar Mijn OVSG en klik op Wachtwoord vergeten’.
    2. Vul je e-mailadres in waarmee je in onze vorige omgeving aanmeldde bij het inschrijven voor een professionalisering of het raadplegen van je lesmateriaal en attesten.
    3. Als we je e-mailadres terugvinden, krijg je een e-mailbericht met een link om een nieuw wachtwoord in te stellen.
    4. Meld je met deze nieuwe gegevens aan.
  • Hoe koppel ik Mijn OVSG-account aan mijn eID of itsme?

    Sommige bronnen zijn enkel beschikbaar voor onze leraren, directies of schoolbesturen. Om dit materiaal te kunnen raadplegen, is er een extra authenticatie nodig. We gebruiken hiervoor hetzelfde systeem als de Vlaamse overheid.

    Als je een account hebt op onze website, kan je na een druk op de knop om de afgeschermde inhoud te raadplegen de koppeling met je eID of itsme of andere digitale sleutels maken. Je eID- of itsme-koppeling blijft 90 dagen actief. Wil je na deze peri­o­de opnieuw één van onze afge­scherm­de docu­men­ten raad­ple­gen, vragen we je opnieuw even aan te melden met je eID of itsme.

    Je lokale IT-beheerder of Mijn Onderwijs-beheerder moet je toegang geven via het portaal van Gebruikersbeheer Vlaanderen. Als lokale beheerder kan hij jou of andere directies of bestuursleden het recht OVSG Website gebruiker’ toekennen. Onderaan deze pagina vind je een korte handleiding voor dit proces.

  • Ik kan me aanmelden met mijn eID of itsme, maar er is geen koppeling met mijn school

    Je lokale IT-beheerder of Mijn Onderwijs-beheerder moet je toegang geven via het portaal van Gebruikersbeheer Vlaanderen. Als lokale beheerder kan hij jou of andere directies of bestuursleden het recht OVSG Website gebruiker’ toekennen.

    Voor het toekennen van rechten en algemene info over gebruikersbeheer verwijzen we je graag door naar deze handleiding. De IT- of Mijn Onderwijs-beheerder van je school of bestuur weet raad met deze documentatie. Kom je er niet uit? Bel dan naar 1700, het gratis informatienummer van de Vlaamse overheid.

  • Ik heb nog nooit met mijn eID of itsme aangemeld

    Bel naar 1700, het gratis informatienummer van de Vlaamse overheid. Deze helpdesk is elke werkdag bereikbaar van 9 tot 19 uur. Je kan je vraag ook via e-mail of een chatsessie stellen.

  • Ik koppelde mijn account even geleden aan mijn eID of itsme, maar kan plots geen bronnen en documenten voor leden meer downloaden

    Je eID- of itsme-koppeling blijft 30 dagen actief. Wil je na deze peri­o­de opnieuw één van onze afge­scherm­de docu­men­ten raad­ple­gen, vragen we je opnieuw even aan te melden met je eID of itsme.

    In een zeldzaam geval loopt er iets mis bij het vernieuwen van de koppeling en geeft de website aan dat je onvoldoende rechten hebt. Is dat het geval, dan raden we je aan je browsergegevens te wissen.

    • Google Chrome-gebruikers – ga via het knopje met het beletselteken in de rechterbovenhoek van het browservenster naar Geschiedenis’ en kies nogmaals voor Geschiedenis’. Klik in de linkerbalk op Browsegegevens wissen’ en activeer het Cookies en andere sitegegevens’-vinkje. Bevestig met een druk op de knop Gegevens wissen’.
    • Mozilla Firefox-gebruikers – klik in het menu op Geschiedenis’ en vervolgens op Recente geschiedenis wissen’. Stel de tijdsperiode in op Alles’ en activeer de Cookies’-, Buffer’- en Website-instellingen’-vinkjes. Bevestig met een druk op de knop Nu wissen’.
    • Microsoft Edge-gebruikers – ga via het knopje met het beletselteken in de rechterbovenhoek van het browservenster naar het menu-item Instellingen’ en kies vervolgens voor Privacy, zoeken en services’. Stel het tijdsbereik in op Gehele tijd’ en activeer de Cookies en andere sitegegevens’-, Buffer’- en Website-instellingen’-vinkjes. Bevestig met een druk op de knop Nu wissen’.

    Maak vervolgens opnieuw de koppeling met je eID of itsme.

  • Waar vind ik documenten van de teamsessies en thematrajecten voor mijn school terug?

    Je vindt deze ondersteunende documenten terug via dit webplatform.

    1. Meld je als school, scholengemeenschap of schoolbestuur aan.
    2. Kies de juiste sessie.
    3. Klik op Materialen en attest’.

    Let op – je kan deze documenten slechts in het schooljaar waarin je de sessie volgde downloaden. Probeer ze dus zo snel mogelijk na de sessie op je eigen computer op te slaan.

Afgeschermde documenten of inhouden raadplegen

We integreerden deze informatie in de webpagina’s in de sectie Onze thema’s. Er is geen afzonderlijke lijst van documenten die leraren, directies of schoolbesturen kunnen downloaden.

Je kan pagina’s met afgeschermde inhoud herkennen aan het plus-icoontje naast de link. Op de pagina zelf verschijnt onder de inleiding een boodschap die je op de aanwezigheid van afgeschermde documenten wijst. Via de rode aanmeldknop kan je de koppeling met je eID of itsme verzorgen. (Let op – onderstaande afbeelding is een voorbeeld.)

Meld aan als organisatie

Je eID- of itsme-koppeling blijft 30 dagen actief. Wil je na deze peri­o­de opnieuw één van onze afge­scherm­de docu­men­ten raad­ple­gen, vragen we je opnieuw even aan te melden met je eID of itsme.

Vind je niet wat je zoekt?

Bijna al onze informatie is overgeheveld. Denk je dat er toch nog iets ontbreekt, con­tac­teer ons dan via communicatie@​ovsg.​be.

Stappenplan instellen Gebruikersbeheer Mijn Onderwijs