Begin dit schooljaar zijn 176 592 leerlingen gestart in stedelijke en gemeentelijke scholen in Vlaanderen en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Wat opvalt is dat het aantal leerlingen in het buitengewoon onderwijs in 2023 een piek bereikte. De verklaring zit in de daling van de capaciteit in het buitengewoon onderwijs. Het lerarentekort speelt ook hier een rol. Sterke ondersteuning van leerkrachten in het gewoon onderwijs is noodzakelijk.
Drie jaar geleden merkten we nog op dat het aantal leerlingen buitengewoon onderwijs in de lift zat. Vandaag stellen we vast dat de piek achter ons lijkt te liggen. In het secundair onderwijs stijgt het aantal leerlingen buitengewoon onderwijs nog licht, in het buitengewoon basisonderwijs daalt het. Nochtans blijft de vraag hoog, en de wachtlijsten lang.
Walentina Cools, algemeen directeur van OVSG: “Tijdens onze bevraging in augustus gaf één op vijf directies aan dat het lerarentekort een argument is om niet aan capaciteitsuitbreiding te doen. In het buitengewoon basisonderwijs zien we zelfs dat de capaciteit daalt. Dat leidt ertoe dat meer leerlingen met ondersteuningsnoden in het gewoon onderwijs schoollopen. Scholen trekken aan de alarmbel. Ze vragen naar extra ondersteuning van de CLB’s en leersteuncentra, die de vraag niet kunnen volgen. Daarom vraagt OVSG een herevaluatie van het hele systeem. We blijven geloven in inclusie, waarbij we meer leerlingen aan boord houden in het gewoon onderwijs en leerkrachten voldoende ondersteuning krijgen om dit te realiseren. We kijken uit naar het aangekondigde beleid van de minister.”
Terwijl het totale aantal leerlingen in Vlaanderen en Brussel het afgelopen jaar daalde met 0,75%, daalde dat van het stedelijk en gemeentelijk onderwijs met 0,53%. Ons leerlingenaantal volgt de demografische verwachtingen, met een lichte daling in het basisonderwijs en voorlopig nog een stagnatie in het secundair onderwijs.
Walentina Cools, algemeen directeur OVSG: “We blijven de grootste aanbieder van openbaar basisonderwijs. Dit toont aan dat ouders veel vertrouwen hebben in de kwaliteit en de troeven van het lokaal onderwijs.”
| Niveau | Schooljaar 24-25 | Schooljaar 25-26 | Groei | % |
|---|---|---|---|---|
Kleuteronderwijs |
50 723 |
50 376 |
-347 |
-0,68% |
Lager onderwijs |
99 084 |
98 706 |
-378 |
-0,38% |
Buitengewoon kleuter |
455 |
349 |
-106 |
-23,30% |
Buitengewoon lager |
3 446 |
3 360 |
-86 |
-2,50% |
Totaal basisonderwijs |
153 708 |
152 791 |
-917 |
-0,60% |
Secundair onderwijs |
21 004 |
20 957 |
-47 |
-0,22% |
Buitengewoon secundair |
2 122 |
2 166 |
44 |
2,07% |
Deeltijds beroepssecundair onderwijs |
696 |
678 |
-18 |
-2,59% |
Totaal secundair onderwijs |
23 822 |
23 801 |
-21 |
-0,09% |
Totaal |
177 530 |
176 592 |
-938 |
-0,53% |