16/06/2025

Leerkrachten positief over nieuwe minimumdoelen, mits haalbare randvoorwaarden

Leerkrachten uit het stedelijk en gemeentelijk basisonderwijs staan positief tegenover de nieuwe minimumdoelen. Dat blijkt uit een bevraging van OVSG bij meer dan 700 onderwijsprofessionals. De resultaten vormen, in combinatie met inhoudelijke en evidence-based vaststellingen, de basis voor ons advies aan de minister. Leerkrachten zijn gemotiveerd om met kennisrijke doelen te werken, maar ze wijzen ook op noodzakelijke randvoorwaarden, zoals voldoende tijd voor professionalisering en implementatie.

GBS Welle kinderen klas© Ann Snauwaert

Twee derde van de respondenten is leerkracht, de overige zijn directeur, beleidsondersteuner of zorgcoördinator. De meerderheid erkent het belang van een sterke kennisbasis: kennis is de sleutel tot succes in het onderwijs. De nieuwe doelen zijn volgens hen duidelijk, ambitieus en goed opgebouwd. 

Toch klinkt er ook bezorgdheid. De nieuwe set is gedetailleerder en omvangrijker. Wat betekent dit voor de onderwijstijd? Minder dan de helft van de leerkrachten gelooft dat het realistisch is om ze binnen het klassieke urenpakket te behandelen. De visienota bij de minimumdoelen geeft echter geen transparantie over de onderwijstijd die nodig is, of hoe die door de commissie in kaart gebracht is. Daarover vragen we uitleg aan de minister. 

Ook over de inclusiviteit en de haalbaarheid zijn leerkrachten bezorgd. De respondenten vinden het positief dat gewoon en buitengewoon onderwijs dezelfde doelenset hanteren, maar dat moet realiseerbaar zijn. 91% van de respondenten die werken in het buitengewoon onderwijs vindt dat de minimumdoelen voor hun leerlingen niet haalbaar zijn. Voor anderstalige nieuwkomers vindt slechts 19% van de respondenten de doelen haalbaar. Leerkrachten vragen richtingwijzers over hoe de nieuwe minimumdoelen voor deze groepen geïmplementeerd moeten worden. OVSG vraagt hierover verduidelijking aan de minister. 

De nieuwe minimumdoelen bieden kansen voor sterker onderwijs. Maar onze leerkrachten kunnen alleen excelleren als ze daarvoor de nodige tijd, ondersteuning en vertrouwen krijgen,” aldus Walentina Cools, algemeen directeur van OVSG

Nood aan tijd en ondersteuning 

Om de nieuwe doelen kwaliteitsvol in te voeren, hebben leerkrachten nood aan professionele ruimte. 93% vraagt voldoende tijd en ruimte voor professionalisering. Daarnaast is er een grote behoefte aan overleg: slechts 24% vindt dat daar nu voldoende tijd voor is. OVSG wil daarom structurele tijd voor professionalisering en overleg in het schoolteam, die opgenomen wordt in de opdracht van iedere leerkracht. We verwelkomen hierbij de extra pedagogische studiedag in het nieuwe schooljaar, en pleiten ervoor om deze minstens vier schooljaren te behouden. 

Gedoogperiode tot 2029

Walentina Cools, algemeen directeur OVSG: Het gaat om een ingrijpende onderwijshervorming, die tijd vraagt. Daarom vragen we in ons advies aan de minister een gedoogperiode tot 2029, waarin de inspectie scholen niet afrekent op het volledig behalen van alle doelen. Die ruimte is nodig om de hervorming stapsgewijs, doordacht en kwaliteitsvol te implementeren. Onze begeleidingsdienst is hierbij een betrouwbare partner van de scholen en hun teams.”