Leiding geven aan een onderwijsinstelling is een veeleisende en complexe opdracht die voortdurend in ontwikkeling is. Ervaring en onderzoek leren dat beleid maken in een school, centrum of academie cruciaal is om kwaliteitsvol onderwijs te bieden en goede leerlingenresultaten te bereiken.
OVSG ontwikkelde een Referentiekader voor leidinggeven in scholen, centra en academies van het stedelijk en gemeentelijk onderwijs. Dat is gebaseerd op jarenlange ervaring in de werving, begeleiding en vorming van directeurs en op wetenschappelijk onderzoek. Het verwoordt de visie van OVSG op schoolleiderschap. Daarbij gaat het niet alleen om het ambt van directeur, maar ook om andere rollen en posities van schoolleiderschap.
Vervolgens werkten we ook een Kaderprofiel schoolleiderschap uit dat besturen en scholen ondersteunt bij het werven, vormen, coachen en evalueren van leidinggevenden.
Dit kaderprofiel ondersteunt de gebruikers om aangepast aan hun eigen context en hun eigen doelstellingen, te reflecteren en te debatteren over schoolleiderschap.
Interesse in vorming over leidinggeven of voor (toekomstige) leidinggevenden?
Check onze functietrajecten via Professionalisering | OVSG.
Referentiekader en profiel leidinggeven in het onderwijs
woensdag 7 april 2021