Je kan alle kinderen makkelijk teksten en boeken leren lezen, als je ze maar voldoende tijd en goede instructies geeft. Een kind leert namelijk lezen door te lezen, dat is de kern van het LIST-project.
LIST staat voor Lees Interventie-project voor Scholen met een Totaalaanpak. De afkorting wordt ook wel vertaald naar Lezen IS Top, omdat binnen deze methodiek leesmotivatie de grootste sleutel is tot het vloeiend en vlot kunnen lezen van teksten.
Het is een onderzoeks- en begeleidingsproject onder leiding van Thoni Houtveen (lector Geletterdheid aan de Hogeschool Utrecht).
De kern van LIST is dat kinderen kennis van de wereld opdoen en boeken kunnen kiezen naar eigen smaak en motivatie, die passen bij hun leeftijd.
De focus ligt dus niet op leesmoeilijkheden, wel op motivatie. Het doel van het luister- en leesonderwijs is namelijk niet het aanleren van een techniek, maar het ontwikkelen van gemotiveerde lezers die hun luister- en leesvaardigheid gebruiken om te leren en om te lezen voor hun plezier.
Schoolteams uit de lagere school.
In deze sessie leer je:
We geven jou tips voor een leuke leesomgeving, hoe je leesgesprekken houdt en hoe je aan boekpromotie kan doen.
Samen met jou maken we een stappenplan van hoe jouw LIST leeslessen er kunnen uitzien.
Prijs voor leden | Prijs voor niet-leden | Sessietijd | Cursuscode |
---|---|---|---|
645 euro | 709,5 euro | 3 uur | BLEZ A3 |
Vraag hier je teamsessie al aan voor het schooljaar 2023-2024.
Tussen 4 mei en 5 juni zijn er verschillende plandagen waarop we de nieuwe aanvragen verdelen binnen het vormingsteam. We contacteren jou zo snel mogelijk na de plandagen.
Teamvorming
Bij jou op school tijdens een pedagogische studiedag