Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat leesactiviteiten waarin de inhoud van de teksten en de nieuwsgierigheid van de leerlingen centraal staan, resulteren in een actieve en gemotiveerde leeshouding. Dialogisch literatuuronderwijs leent zich hier bij uitstek toe én bevordert de taalverwerving en leesvaardigheid van je leerlingen.
Vorming georganiseerd door Centrum Nascholing Onderwijs van UA
In deze sessies verken je wat dialogisch literatuuronderwijs inhoudt en leer je met concrete voorbeelden hoe je deze methode kwaliteitsvol kan integreren in je lessen. Vervolgens ga je aan de slag met je eigen lesmateriaal en wissel je good practices uit met collega’s.
Sessie 1: Na een korte theoretische insteek ervaar je hoe het dialogisch literatuuronderwijs werkt. Je krijgt een praktisch vijfstappenplan mee dat je je eigen maakt aan de hand van minstens twee concrete lesvoorbeelden: een les die vertrekt van een kortverhaal en een les met een aantal gedichten. Je krijgt een aantal ideeën aangereikt om in jouw bestaand lesmateriaal kansen voor dialogisch literatuuronderwijs te ontdekken. Met deze handvaten kan je aan de slag met je eigen materiaal, waarop je in de volgende sessie feedback krijgt.
Sessie 2: Deze interactieve sessie staat in het teken van uitwisseling over en feedback op het ontwikkeld lesmateriaal dat je hebt vormgegeven volgens de principes van het dialogisch literatuuronderwijs. Je wordt geïnspireerd door de ervaringen die gedeeld worden en krijgt tips en tricks om je expertise te vergroten.
Leerkrachten Nederlands 3de graad doorstroom- en dubbele finaliteit
| Titel | Locatie en lesgever | Datum en uren |
|---|---|---|
| Titel Dialogisch literatuuronderwijs als hefboom voor leesbevordering en -motivatie - sessie 1 |
Locatie en lesgever
Universiteit Antwerpen - Boogkeers
|
Datum en uren
woensdag 26 november 2025
09:30 - 12:30 |
| Titel Dialogisch literatuuronderwijs als hefboom voor leesbevordering en -motivatie - sessie 2 |
Locatie en lesgever
Universiteit Antwerpen - Boogkeers
|
Datum en uren
maandag 23 maart 2026
13:30 - 16:30 |
| Type | Tarief |
|---|---|
| Type Deelname en cursusmateriaal | Tarief 132 euro |
Smaakmaker
Vorming georganiseerd door CNO (Centrum Nascholing Onderwijs van UA)
Hoe motiveer je leerlingen om te lezen? Hoe zorg je ervoor dat de lectuurtaak niet leidt tot een stapel saai verbeterwerk over boeken die de leerlingen misschien niet eens gelezen hebben? En hoe ontsnap je aan leeslijsten met altijd maar diezelfde klassiekers? Deze sessie biedt een kader voor literaire leesvaardigheid, inspirerende en gebruiksklare voorbeelden om de lectuurtaak op een originele manier te benaderen en ruimte om onderling ideeën uit te wisselen.
Vorming georganiseerd door Centrum Nascholing Onderwijs van UA
Artificiële intelligentie is geen toekomstmuziek meer, ook niet in de les Nederlands. Maar hoe integreer je deze technologie op een doordachte manier in je lessen? In deze nascholing ontdek je hoe AI kan helpen bij research, lesontwerp én evaluatie, telkens met aandacht voor betrouwbaarheid, transparantie en leerdoelen.
Vorming georganiseerd door Centrum Nascholing Onderwijs van UA