Problemen met inloggen?
Stuur een mailtje naar communicatie@ovsg.be
(Vermeld duidelijk over welk platform het gaat.)

 

Stedelijk en gemeentelijk onderwijs groeit

vrijdag 23 september 2016

177 717 leerlingen kiezen voor een stedelijke of gemeentelijke school

Voor het stedelijk en gemeentelijk onderwijs in Vlaanderen en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest noteren we begin september groei. In het basisonderwijs is er al jaren een stijgende tendens. In het secundair zijn de aantallen bijna ongewijzigd. De leerlingencijfers evolueren nog in de komende maanden. Op dit moment tellen we 177 717 leerlingen in het stedelijk en gemeentelijk leerplichtonderwijs tegenover 176 594 in september 2015. De officiële telling wordt in februari gevoerd.

Het stedelijk en gemeentelijk onderwijs kent opnieuw groei in het basisonderwijs. Patriek Delbaere, algemeen directeur OVSG: ‘Onze steden en gemeenten investeren bewust in onderwijs, een belangrijke schakel in hun integraal lokaal beleid. Zij hebben er hard aan gewerkt om de capaciteit uit te breiden of schoolgebouwen te vernieuwen. Bij de openingen zie ik dat scholen effectief, ook in hun bouwplan, steeds ‘breder’ worden en dat ze meer functies combineren: kinderopvang, kunstacademie, sport en onderwijs onder één dak. Dat is rendabel voor de overheid én comfortabel voor de gebruikers. Dat ouders vertrouwen hebben in de kwaliteit van ons onderwijs en dat ze de troeven ervan waarderen, stemt ons tevreden.’

Voor het eerst werden de leerlingencijfers van het begin van het schooljaar verzameld via AgODi, het Agentschap voor onderwijsdiensten. Alle scholen van het leerplichtonderwijs kregen de vraag om hun gegevens over leerlingen snel door te geven aan het Agentschap. Daardoor viel de bevraging die we vorig jaar nog zelf deden bij onze scholen weg. Om een vergelijkingsbasis te hebben, vergelijken we de cijfers van september 2016 met de door OVSG opgevraagde cijfers van september 2015.

Alle cijfers en tabellen vind je in het persbericht.

Eerstvolgende nascholingen

    Blijf op de hoogte

    e-zine voor stedelijk en gemeentelijk onderwijs